Hej! Jag har börjat intressera mig för månen som en del i fotot! Har ni erfarenhet & tips för att ta fina och klara bilder med månen? ![]()
![]()
![]()
![]()
Har en Air 2S & en Mavic 3 pro…
Förtydligande: Jag vill använda månen som en del i bilden med annat! Se länk
Hej! Jag har börjat intressera mig för månen som en del i fotot! Har ni erfarenhet & tips för att ta fina och klara bilder med månen? ![]()
![]()
![]()
![]()
Har en Air 2S & en Mavic 3 pro…
Förtydligande: Jag vill använda månen som en del i bilden med annat! Se länk
Ja. Använd en riktig kamera, inte drönare.
Tack för tipset, men det var jag som var otydlig!
Är ute efter fina & annorlunda foton där månen ingår (inte närbilder/omöjligt), men ändå inte helt oskarpa! ![]()
Absolute Fantasticka and shots med månen. Mycket bra gjort.
First things first ![]()
Månen de flesta nätter är mycket ljusstark. Den extrema kontrasten mot en i övrigt nattsvart canvas löser knappt de bästa systemkamerorna utan att använda multiexponering/HDR fotografering samt noga efterbearbetning. För kort slutartid så blir allt annat kolsvart, för höga ISO och månen tappar detaljer/blir överexponerad osv.
En lösning kan vara att fota när månen är framme och syns tydligt innan sista skymningsljuset är borta. (Som i YouTube-videon bifogad)
Den kommer bara se ut som en liten prick med normalkameran (vidvinkeln) så medium eller långtelekameran är ju det som gäller om du vill ha en dramatisk bild - förslagsvis i kombination med en supermåne, som inte heller lyser så starkt och balanserar exponeringen bättre. MEN här är Mavic 3 mycket sämre än Mavic 4, som har betydligt bättre bildkvalitet i sina telekameror. Framförallt på höga ISO/i mörker och med stor dynamisk kontrast.
Tack för svaret! Märker att det inte finns några genvägar, det bästa är att prova sig fram och skapa sig en egen uppfattning om vad/hur/när det funkar bäst, utifrån de förutsättningar som finns…![]()
![]()