Fota månen med mavic 3 pro!

Hej! Jag har börjat intressera mig för månen som en del i fotot! Har ni erfarenhet & tips för att ta fina och klara bilder med månen? :last_quarter_moon_face::ringed_planet::star::slightly_smiling_face:

Har en Air 2S & en Mavic 3 pro…

Förtydligande: Jag vill använda månen som en del i bilden med annat! Se länk

Ja. Använd en riktig kamera, inte drönare.

Tack för tipset, men det var jag som var otydlig!
Är ute efter fina & annorlunda foton där månen ingår (inte närbilder/omöjligt), men ändå inte helt oskarpa! :slightly_smiling_face:

Absolute Fantasticka and shots med månen. Mycket bra gjort.

1 gillning

First things first :slight_smile:

Månen de flesta nätter är mycket ljusstark. Den extrema kontrasten mot en i övrigt nattsvart canvas löser knappt de bästa systemkamerorna utan att använda multiexponering/HDR fotografering samt noga efterbearbetning. För kort slutartid så blir allt annat kolsvart, för höga ISO och månen tappar detaljer/blir överexponerad osv.

En lösning kan vara att fota när månen är framme och syns tydligt innan sista skymningsljuset är borta. (Som i YouTube-videon bifogad)

Den kommer bara se ut som en liten prick med normalkameran (vidvinkeln) så medium eller långtelekameran är ju det som gäller om du vill ha en dramatisk bild - förslagsvis i kombination med en supermåne, som inte heller lyser så starkt och balanserar exponeringen bättre. MEN här är Mavic 3 mycket sämre än Mavic 4, som har betydligt bättre bildkvalitet i sina telekameror. Framförallt på höga ISO/i mörker och med stor dynamisk kontrast.

2 gillningar

Tack för svaret! Märker att det inte finns några genvägar, det bästa är att prova sig fram och skapa sig en egen uppfattning om vad/hur/när det funkar bäst, utifrån de förutsättningar som finns…:+1::slightly_smiling_face: