Mini 5 Pro vikt över 250gr

Det stämmer, på DJI:s sida står det följande…

Product weight may vary due to differences in batch materials and other factors. The actual weight is approximately 249.9 g ± 4 g and is subject to the actual product.

Skönt att det finns gott med marginal om man vill använda nåt tillbehör.

Jag förutsätter att DJI anpassat stora delar av sitt sortiment till EU, dvs man skapar drönare ut efter lagar som råder inom EU då en stor del av marknaden är här.

Produktutveckling är inte min bransch men tänker spontant att skulle jag skapat en drönare så hade jag haft en målvikt på kanske 200 gram och sedan haft ± 30 gram att röra mig då det kan dyka upp överraskningar på vägen. Färdig drönare har då 20 gram marginal upp till 250 gram där kunden själv har möjlighet att utnyttja för tillbehör.

Varför skapar man en drönare som är så marginellt på gränsen så beroende på vilken batch den är tillverkad av så kan det vara det som avgör om den är olaglig eller laglig? Man stänger ju dörren för alla typer av tillbehör som kan monteras på drönaren. Enda anledningen jag kan komma på är att Mini-drönarna har absolut maxad minimumvikt, dvs att man i varje moment och med varje komponent fått tänka till, kanske fått hitta nya lösningar för att i slutändan hamna under 250 gram.
Att då lyckas skapa en drönare som väger 249.9 gram är för mig ett mästerverk.

Samtidigt så började 250g-lagen gälla 2001 och Dji Mini 2 hade relsease i November 2020 så när den sattes i produktion så fanns det ingen gräns att förhålla sig till. Ändå gjorde man en drönare som väger under 249g (246 gram för att vara mer specifik) så den nya gränsen spelade ju Dji rakt i händerna, var bara att fortsätta utvecka Mini 2. Det kan knappast vart slumpen utan Europeiska kommissionen måste ha kollat på det utbudet av drönare som då fanns när de la fram förslag på 250g! Man har ju sedan säkerligen testat 250g i en massa tänkbara olycksscenarior… men det har inte vart det som i slutändan bestämt den slutliga vikten! Tror nog skador bli ganska likvärdiga om man får en drönare i huvudet som väger 300g som 250g.

Efter att gått igenom samtliga officiella tillbehör på DJI:s webplats så kan jag dock konstatera att de inte heller säljer några tillbehör att sätta på drönaren. Däremot finns det ”Propeller guards” till Mini 2 som väger 23.5 gram men de kan ju också ha tillverkats 2020 innan lagen trädde i kraft vilket då gör att man inte kan anklagas för att sälja några tillbehör som gör deras drönare olagliga. Möjligtvis uppmuntra då man nämner att propeller-skydden också passar till Mini 4K :D.

Jag använder själv Propeller Guards till min DJI 4 Mini Pro vilket gör att den har en totalvikt på 290g.
Sett från både Drönarens och omgivningens perspektiv så kan jag inte komma på någon olyckssituation där jag hellre skulle välja en Drönare på 250 g utan propellerskydd än en som väger 290 gram med propellerskydd.