RC, styrning och setups

Är lite nyfiken på hur folk väljer att styra sin drönare, alltså vilken setup ni använder. Nu är ju alla RC utformade olika men antar alla är utrustade med 2 joysticks som används för styrningen.

Skriv gärna varför ni använder just den setupen ni gör och vilken RC och drönare det gäller och i vilket syfte drönaren används.

DJI Setups

Läge 1:

Vänster styrspak:
Åka framåt/Bakåt och svänga

Höger styrspak:
Åka upp och ner och Howra i sidled

Läge 2:

Vänster styrspak:
Åka upp och ner och svänga

Höger styrspak:
Åka framåt/Bakåt och Howra i sidled

Läge 3:

Vänster styrspak:
Åka framåt/Bakåt och Howra i sidled

Höger styrspak:
Åka upp och ner och svänga

Att styra med tumme och pekfinger, är det något specifikt för FPS? När använder man det?

Det blev en ganska lång utläggning om bakgrunden till varför jag styr som jag gör såg jag men iaf.. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag använder läge 3.

Detta är något som sitter kvar sedan 30 år tillbaka i tiden när jag började spela datorspel med mus. Doom och Duke Nukem 3D var det som gällde då. För mig som högerhänt blev det då naturligt att sköta okomplicerade moves som framåt, bakåt och sidled med piltangenterna och vänstern medans finliret som krävde mer precision gjordes med musen och högerhanden (titta, sikta, skjuta).

Ca 10-15 år senare gick jag över till konsoll. Gick från att vara rätt bra till sämst. Tog nog ett år och köptes många adapters innan jag försonades med högerspaken och kunde lägga musen åt sidan. Principen var dock den samma, de okomplicerade rörelserna som framåt, bakåt och sidled sköttes med vänsterhanden och finliret med högerhanden

Det finns dock en ganska stor skillnad på DJI läge 3 och min setup. Invert Axix. Blev väldigt förvånad och besviken när jag såg att det inte ens gick justera. Tänkte det var så självklart så hade inte ens kollat upp det. I min värld ska den ligga på Läge 1 som standard. Man påminns hela tiden om att det är en flygmaskin man kör och man då också ska följa de regler som tillkommer men styra den som en flygmaskin ska man inte :smiley:

Gick in på Dji forum för att påpeka detta och insåg att jag inte var den första. Hittade inlägg som var 2-3 år gamla med en önskan på en mjukvareuppdatering. Samma svar varje gång från Dji ”Vi skickar detta vidare till berört team som ska titta på detta”. Vad ska man skriva som inte redan är sagt? Såg dock ett färskt inlägg från en som förmodligen inte sökt i ämnet så han gjorde en grundlig förklaring som om det var nytt för Dji var på de svarade där efter ”You mean you want to…”

Jag satte ihop några bilder och bifogade ifall att det var så att dom inte fattat vilket isf vart helt otroligt… Jag fick samma svar som de andra men fick beröm för att jag vart så tydlig och tagit mig tiden att illustrera det hela. Innan jag läste det var jag nästan säker på att det var en bot som svarade alla. Här är bilden:

Jag hade dessutom testat min svågers Mavic Pro (Första modellen) från 2017 och då hade jag kört med invert axis. Efter lite research fick jag veta att det valet inte fanns med från början utan nåt de la till efter på tryckningar från användarna.

Med det sagt så undrar jag hur man tänker när man tar ett aktivt val att tar bort en funktion som redans finns, en funktion man fick lägga till för så många bad om det, de skjuter sig själva i foten för nu är man i samma situation som då!

Jag har sett liknande saker hos andra företag, köppte en ny Macbook Pro tidigare i år och samma sak där så har apple tagit bort en funktion jag använder dagligen. Hade velat sitta med på de mötena när sådana genisliska beslut tas och höra anledningarna bakom.

Jag har fått infinna mig i att använda den setup som finns. I början fick jag tänka till varje gång jag skulle åka uppåt och nedåt. Värst är när man hamnar i en kritisk situation och muskelminnet agerar reflexmässigt.

Nu efter 2-3 månader med mycket flygning så är jag någonstans mitt i mellan. Testade Mavic Pro och då blev det svårt även med invert axis. Trodde aldrig att det skulle gå så fort och ändra på sig. Kan inte säga att jag är helt bekväm med det nya, vet inte hur jag reagerar i stressade situationer men jag behöver inte tänka till varje gång jag ska upp och ner

Jag använder Mode 2, liksom ca 95% eller mer av alla som flyger. Men det verkar som att lite fler (yngre?) som kommer just från FPS-datorspelsvärlden gärna vill invertera sitt “gasreglage”. Jag kör samma oavsett vanlig kameradrönare, RC-plan eller FPV. Med skillnaden att för flygplan och FPV så har jag såklart “slappt” gasreglage, dvs att det inte centrerar till mitten (eftersom “mitten” saknar betydelse på såna maskiner).
På dji-kontrollerna verkar man inte kunna invertera så enkelt, men på alla “riktiga” RC-radio kan man mappa dem precis hur man vill.

Jag har spelat mycket konsolspel innan jag började med drönare och insåg samma sak som du. Jag tyckte att det var irriterande och det blev konstant lite konstigt. Ska testa läge 3 och se om det passar bättre. Men det inverterade läget sitter hårt i musklerna.