Termografering med drönare som hjälp

Jag har tagit några bilder men min Matrice T30. med hjälp av termo kameran.
Är det någon här inne som har erfarenheter av tolka bilderna.

Vad är det du vill veta? Solpaneler på ett tak som naturligt nog verkar vara varmare än resten av taket. Upplösningen på det som presenteras på min skärm är inte hög nog för att avgöra om det peakar på någon av panelerna.

Vet inte vilket program du använder för att titta på bilderna men det finns programvara där du kan justera vilket omfång du vill kika närmare på och därmed få fram bättre data att tolka. Kanske har du den möjligheten även i din programvara.

Jo, vad jag vill komma fram till. Är det rimligt att en solcell ska kunna ha en temperatur skillnad upp till 20grader innan man anser att den inte längre levererar rätt energi. Då värme är just energi som sitter kvar i panelen istället för omvandlas ut på nätet.

Den frågeställningen går utanför mitt kompetensområde får jag villigt erkänna.

En reflektion är dock att det känns som något märkliga mätvärden om solen har legat “jämnt” på alla panelerna under en längre tid. Det är något lurigt med thermografi då det många faktorer som spelar in.

Kanske finns det måhända någon expert på solpaneler här som sitter på ett briljant svar?

Nu har jag haft en expert som tagit del av mina bilder.
Ett företag som inspekterar och besiktar solceller och batteri lagring.
Han kunde direkt säga att så bör det inte se ut.

2 gillningar

Hej.
Jag är dock långt ifrån någon expert på termografi, men av det jag kan utläsa så är solpanelerna svalare än själva taket. :grinning_face:

Såg ditt svar först efter att jag svarat, så bortse från mitt tidigare inlägg. :grinning_face:

Bra att du fick svar!

Delar en fil som kanske kan vara användbar? Finns bra tips från sida 32

GUIDEBOK I TERMOGRAFI
FÖR BYGG- OCH
ENERGIBRANSCHEN
T820325_SE.pdf (2.7 MB)

Det blir meningslöst att försöka tolka något nämnvärt med bilder i denna vinkel. Du måste se till att vara vinkelrätt gentemot panelerna, samt mer eller mindre molnfri dag med hög solinstrålning och solen högt i skyn (sommartid ca. kl. 10-15) för att kunna samla in data för meningsfull analys. Även se till att vara förhållandevis nära, ca. 10-12 meter ifrån panelerna och göra dem sektion för sektion och alltid se till ha vanliga/RGB referensbilder för att kunna hjälpa dig att ev. utröna ev. externa problem (löv, fågelträck etc.).

Ha det gott!
/M

1 gillning