A2 licensen och C1 drönare

A2 licens och en klass C1 drönare men jag uppfattar att det är möjligt då den kan reglera farten med läge C i RC2 controllers till 3 m/s som låghastighetsläge och att den har krypterad Dji 04 sändning. Det gör det möjligt att använda den i A2 klassen eller hur?

Det är en Dji lito x1 plus modell som jag refererar till.

Kolla noga om det är ett “riktigt” lågfartsläge.

För vad jag vet så är det bara C2 klassade drönare som har det.

Sen om du har A2 behörighet så får du flyga i C2 i A2 öppenklass.

Men, det kan vara så att du måste ha A1/A3 för att flyga C1 och C3.

Jag tror nämligen att du kommer hamna i A1 med din C1 drönare. Och då gäller samma avståndsregler som för C0(250g) MEN du måste har A1/A3 kort.

Hej Skara_Linn

Tack för ditt svar.

Visst har jag ett A1/A3 annars skulle jag inte ha ett A2 licens.

- Vad är det som gör att du ”tror” att något är fakta? Vad är det som får dig att gissa ett svar som jag önskar få ett ”riktigt” svar på.

Vill du ge mig ”källan” till ditt svar eller din gissning av det jag önskar få ett ”juridiskt korrekt”svar på?

-Vad vill du åstadkomma med ditt inlägg om det inte är fakta? Jag vet att det är nya regler och och ny teknik som kanske inte är kända av alla ännu. Så ge mig fakta/källan till ditt påstående så är du snäll.

Vänliga hälsningar

Dixienr5

Commission Implementing Regulation (EU) 2019/947 - UAS Air Operations & UAS Aircrew | EASA

Och vill du nörda ner dig ordentligt så kan jag rekommendera
2019/947 från Easa. De har Easy Access rules som bygger på 2019/947 och delvis 2019/945

Länken jag skickade går till Easas genomförandeförordning. Under bilaga 1 hittar du vad som gäller för den öppna kategorin.

Läser du även bilaga 2 i 2019/945 (som handlar om själva drönarna) så hittar du vad som behövs för att C1-klassa samt C2-klassa drönaren.

Jag hoppas att detta var ett tydligare svar, då du uttryckte att det inte var tillräckligt säkert.

Tack Skara_Linn för ditt engagemang, jag har läst ditt inlägg och har kommit fram till att låghastighetsläge på en C1 inte gäller då det enbart gäller C2 samt att 1:1 regeln inte gäller för C1 heller, men det står ”Med en C1-klassad drönare får du inte planera att flyga över icke-involverade personer och det ska undvikas så långt som möjligt.”

Det är inte fel att använda låghastighetsläge på en C1 om det är bekanta i närheten. Just nu så har jag en A2 licens som jag inte kan använda då den gäller för C2 farkoster men det kan bli en sådan i framtiden​:smiley:. Så tolkar jag reglerna men reglerna kan ändras och tolkas olika. Nedan ett utdrag:

*I regelverket står följande:
For UAS in class C1, before starting the UAS operation, the remote pilot should assess the area and should reasonably expect that no uninvolved person will be overflown./…/ In case of an unexpected overflight, the remote pilot should reduce as much as possible the duration of the overflight, for example, by flying the UAS in such a way that the distance between the UA and the uninvolved people increases, or by positioning the UAS over a place where there are no uninvolved people.
Källa: AMC1 UAS.OPEN.020(1) and (2) UAS operations in subcategory A1

Japp, precis.

Du ska undvika att flyga över icke involverade personer även med en C0 drönare, men det är acceptabelt om det inte går att undvika.

Eftersom de flesta reglerna från Easa är funktionsbaserade så gäller det att kunna argumentera för sin sak.

Vissa är dock skarpa, avstånd, hastighet och så vidare.