Tjena!
Har i dagsläget A1/A3 kort och håller på att läsa igenom utbildningsmaterialet för att utöka till A2.
Vad jag kan se så görs teoriprovet för A2 endast på plats hos auktoriserade drönarskolor och där är utbudet relativt begränsat.
Är det någon som har koll på vart man kan hitta provet för A2 kort eller någon som har tips?
I vilken region bor du?
Jag har pratat med en ADS och dom har i tankarna att hyra in sig på tex högskolor på orten som normalt ligger utanför deras normala upptagningsområde
Jag bor strax utanför Göteborg
QuadFoto har ett samarbete med ADS i Mullsjö. De håller till i Lindome. Jag kommer förnya mitt i början på januari
Hej. Jag har just pratat med Transportstyrelsen om just detta. De berättar att listan över ADS som erbjuder A2-provskrivning uppdateras efterhand som nya dyker upp, vilket ändå känns oroligt då korten snart går ut. Då jag är lokaliserad till Skåne är utbudet av ADS tunt, minst sagt. TFHS i Ljungbyhed erbjuder endast egna elever på utbildning provskrivning för förnyat A2.
Närmaste ADS, sett från Skåne, ligger i Mullsjö, ca. 60 mils bilkörning T/R…
Transportstyrelsen rekommenderar mig att mejla följande mejladress och beskriva mitt problem:
dronarutbildning@transportstyrelsen.se
Jag föreslår att de som har samma problem som jag, och många med oss, skickar ett mejl till denna adress och beskriver sina problem.
Hej och god fortsättning! Jag har förnyat mitt A1/A3 kort och ska boka tid för att göra A2 provet. Omfattar provet endast det som är specifikt för A2 eller är det frågor på allt? Vänliga hälsningar från Dag
A2 Provet har bara frågor från kapitel 10 - 11 - 12 när man ladda ner A2 utbildnings material.
Och @Tille Lindome - Quadfoto med Fredrik Nilsson är närmaste du har 90 minuter att klara 30 frågor. Utbildning | QuadFoto | Bildupplevelser → **a2-drönarkortsprov **
det är en sammarbete från UAS Intelligence Sweden AB i Mullsjö. Men rekommendera Fredrik starkt.
Hej och tack för klargörande! Således endast tre kapitel i materialet att gå igenom. Och jag har varit i kontakt med Quadfoto för provtid. Bästa hälsningar Dag S
Hej Lars! Har du gjort provet för A2 ännu? I så fall, kom det frågor på “allt” inom den öppna kategorin eller var frågorna bara kopplade till A2? Vänligen Dag S
Hej Dag! Jo jag har nyligen förlängt mitt A2 enl de nya rutinerna. För att göra provet hos en ADS certifierad aktör krävs först ett A1/A3 som görs på egen hand som förr tex i hemmiljö med kompendium bredvid sig. A2 görs utan några hjälpmedel och består av 30 frågor på 90 min. Frågorna är som tidigare 1 av 4 alternativ, krävs 75% rätt. Lite mer av resonemangfrågor som mest är inriktat på väder o riskhantering. Viss grundkompetens på frågorna hämtas från A1/A3 men slutsvaren mer åt väder o risk
Hej Lars och tack för klargörande svar! Mvh Dag S