Är detta lagligt?

Jag retar mig litet på att jag inte klassade upp min DJI MINI 5 PRO till C1 och då skulle kunna flyga upp till 500 m höjd, de har som bekant tagit bort möjligheten. Nu såg jag den här filmen på Youtube i dag:

Frågan är om det är lagligt?

Vänligen, Ylan

Hej!

Om du flyger i den öppna kategorin är högsta tillåtna flyghöjd 120 meter även om drönaren i och för sig kan flyga högre. Jämför med en bil som kan köra i 200 km/tim. Du får ändå inte överskrida högsta tillåtna hastighet på den väg du färdas.

Vänliga hälsningar Dag S

Ah, tack! Då är det annorlunda i Storbritannien? Eller har mannen i videon missförstått något?

Så C1 spelar bara roll om jag vill montera något som väger på drönaren? Som t. ex. ett större batteri?

Vänligen, Ylan

Kom på att skälet kan vara att slippa knalla upp på högsta kullen, och att det nog är det som killen i videon åsyftar. Man kan då flyga 120 m över en hög kulle även om man står i dalen. Så man slipper DJI mjukvarubegränsning, men inte lagstiftarens.

Vänligen, Ylan

Hej Ylan, Nej han har inte missuppfattat något han är väldigt tydlig med att det är 120 m AGL som gäller i princip över hela världen. Det som är ett problem med 120 m låsning är att dji drönare sätter alltid altituden från start plattsen det vill säga där är 0m, om du nu flyger som i hans film och följer terrängen kommer du inte att kunna hålla 120 m över kullarna vilket är helt lagligt för 120m eller 400 ft räknas från den markyta som är närmast drönaren. Vill man inte manipulera systemet vilket jag inte råder någon till så handlar det om att välja rätt platts för att kunna genomföra sin flygning.

3 gillningar

Exempel: Ställ din mini 4 på marken längst ned på platten vid “väggen” (höjdskillnad 200m) i Sälen. Du vill följa backen uppför, på en konstant höjd av 40m över marken. Du kommer bara till 120m innan det tar stopp, trots att du flyger på 40m över marken. Startar du istället din Mini 4 från toppen, flyger nedför och därefter vänder drönaren så kommer du kunna flyga uppför hela backen på en konstant höjd över marken.

Däremot flyger du då BVLOS enligt EASA, eftersom avståndet är ca 1300m.

Nu vet jag att SORA 2.5 inte används i öppen kategori. Men det är en antydan från EASA. Där tycker EASA att en drönare som har den karakteristiska dimensionen 1m (Typ Matrice 400) är utom VLOS på 347m avstånd. En drönare på 2m (Kanske flycart 30?) är BVLOS på 674m.

Det betyder att en Mini 4 som är typ 0,2m är BVLOS på 85m avstånd enligt EASA. Då kan man fråga sig om EASA tycker att man är BVLOS på >85m höjd även om du är nästan rakt över dig som pilot?

Man får ha en observatör längst bort.:slightly_smiling_face: