Har ni övriga erfarenhet att resa med drönare med olika flygbolag?
Det finns en del på nätet att läsa om att man måste få godkänt att för att ta med sig drönare och drönarbatterier på flyg, men är det någon som råkat ut att man inte får ta sakerna med sig drönaren igenom tex. Säkerhetskontrollen eller att kaptenen på flyget sagt ifrån?
Funderar på att resa med en drönare mellan Stockholm och Malmö om ett par veckor, om det går!
Jag har då aldrig haft några problem. Det viktigaste är väl att batterierna åker med i handbagaget och absolut inte checkas in. Vissa flygbolag är mer restriktiva i sina föreskrifter mot att ha själva drönaren i handbagaget men när jag då frågat har de alltid bara vinkat bort frågan liksom “jaja, inga problem”.
Var dock mer på alerten i icke EU-länder, speciellt typ Vietnam där jag hört talas om att drönare konfiskerats av tullen vid ankomst. Verkar ovanligt, men förekommer.
Och sen är det ju lite skillnad på att flyga med en Matrice 30T och en Mini…
Flygbolag kan ha lite varierande policies, så du får göra lite efterforskningar. På flygbolagets hemsida brukar alltid finnas ett avsnitt med deras säkerhetsregler. Där står om farligt gods och om batterier och hur nan ska göra. Vissa flygbolag har även en egen sektion om drönare och dröbarbatterier.
Jag har aldrig haft problem när jag har flugit med mina drönare (Mavic 2 Pro och Mini 4 Pro) vare sig med charter eller reguljärt. Jag har flugit ett flertal gånger inom EU och alltid haft drönare samt kamerautrustning som handbagage Jag har förvisso köpt speciella brandsäkra “batteripåsar” anpassade för respektive batteristorlek.
Jag har alltid blivit tvungen att öppna väskan och visa upp innehållet i säkerhetskontrollen men därefter har det aldrig varit ett problem.
Har du något bra tips på vart man kan köpa såna påsar?
De går att hitta på exempelvis Amazon jag hittade mina på ActionKing.se Sök på “LiPo Safe bag” + drönarmodell.
Finns också LiPo-påsar från DJI för säker förvaring och transport av drönarbatterier. Storlek large har dimensionerna 226×186×65 mm.
Är priset per påse, för om jag förstått det rätt så gäller en påse per batteri?
Ja, vanligtvis på de som är speciellt anpassade sen finns det ju större (ladd-)påsar som man i vissa fall kan peta in flera batterier i.
Påsarna från DJI (storlek large) rymmer exempelvis:
- Två Inspire 2-batterier
- Tre Mavic-batterier
- Två Phantom batterier
Hej!
Jag har inte haft problem med drönare batterier på flyget, att tänka på att inte checka in batterierna utan att ha dom i handbagaget Hade fyra batterier i handbagaget , åkte från Arlanda med Thai Aire till Ho Chi Min via Bangkok och inrikes i Vietnam till Hoi An och vidare till Hanoi och därifrån med Thai Aire till Arlanda via Bangkok. I Vietnam kan du flyga högre än 120 m som gäller inom EU, man kunde även flyga inom tätbebyggt område. (Spärren på 120 m går att låsa upp)