Att tänka på avseende regler vid filmning av husfasad av flerfamiljshus i stadsmiljö

Hej, jag ska filma sprickor på en husfasad (flerfamiljshus) i stadsmiljö som en del i en skadeutredning.
Entreprenören som anlitat mig ska informera de som bor i huset när och varför vi filmar.
Vad behöver jag tänka på i övrigt för att inte bryta mot några lagar. Jag flyger med en Mavic 3T och jag har drönarkort.

Kul uppdrag, och bra att du tänker på reglerna innan du flyger :slightly_smiling_face:

Eftersom du flyger med en Mavic 3T (under 2 kg och utan C-klassning) gäller fortfarande övergångsreglerna fram till 1 januari 2026.
Om du har drönarkort A2, kan du flyga i öppen kategori A2, men då måste du:

• Hålla minst 50 m avstånd till människor,
  • Inte flyga över någon,
  • Ha tillstånd från markägaren där du startar och landar.

Om du kan filma fasaden på det sättet, utan att riskera att folk kommer inom 50 m, är det helt okej inom öppen kategori.
Om det däremot är trångt och folk rör sig i närheten, krävs specifik kategori (tillstånd från Transportstyrelsen).

Tänk också på GDPR, filma bara det som behövs (fasaden), undvik fönster och balkonger, och se till att boende är informerade, vilket du redan verkar ha löst.
Spara materialet bara så länge som behövs, och dela det bara med uppdragsgivaren.

Om bilderna ska skickas vidare till exempelvis ett försäkringsbolag kan spridningstillstånd från Lantmäteriet behövas, men inte om det bara används i utredningen.

Kolla zoner på LFV:s drönarkarta, flyg lugna tider och se till att du har försäkring, så är du hemma.

Lycka till :+1:

1 gillning

Hej och tack för bra svar!
Jag har drönarkort A1/A3 Open Sub Category. Är det samma behörighet som du beskriver som A2?

Är inte Mavic 3T C2 klassad?

Då gäller denna. Har du otur och den saknar C-klassning och väger över 250g är det A3 som gäller enligt transportstyrelsen.

Det finns två versioner av Mavic 3T:

• DJI Mavic 3T EU (C2-klassad): Den här versionen har genomgått EU:s bedömning enligt förordning (EU) 2019/945, är officiellt C2-certifierad, och ska ha en fysisk C2-etikett samt EU Declaration of Conformity. Den får flygas i öppen kategori A2 enligt gällande C2-regler.
  • DJI Mavic 3T (icke-klassad): Det här är den äldre eller internationella versionen utan C-märkning. Den omfattas inte av C2-certifieringen och får därför bara flygas enligt övergångsreglerna fram till 1 januari 2026. Efter det krävs flygning i specifik kategori med tillstånd.

Kort sagt: har din drönare etiketten ”C2” och står som ”Mavic 3T EU”, då är den klassad. Saknas etiketten, är den icke-klassad och faller under övergångsreglerna.

Snygg info! För att tillägga, DJI släppte en C1-klassad variant av M3T för någon månad sedan:

Har man en icke-klassad går det också att C-klassa den i efterhand (endast till C2):

1 gillning

“En vänlig själ påpekade för mig att jag hade fel om datumet för övergångsreglerna, så jag vill korrigera det här:
Jag skrev tidigare att övergångsreglerna för icke C-klassade drönare i A2 gäller till 1 januari 2026, men det stämmer inte.
Det korrekta slutdatumet enligt artikel 22 i EU-förordning 2019/947 är 31 december 2023.

Här finns den konsoliderade lagtexten:
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj

Tack till den som uppmärksammade det — rätt ska vara rätt :wink:

1 gillning

Bra exempel på där ChatGPT eller annan AI-chatbot inte är det bästa valet för rådgiving gällande regelverket :wink:

Fel fel fel. Inte bara övergångsreglerna utan även 50 meter.

Rätt svar TS är att du absolut kan flyga med 3T under detta uppdrag om nedan kriterier uppfylls:

Om A1/A3 drönarkort:

1. Drönaren är C1 klassad
  2. Personer som riskerar överflygas är väl informerade om riskerna i om flygningen

Om A2-drönarkort:

1. Drönaren är C1 eller C2 klassad

2. Om C2, du flyger på låg höjd och håller avstånd till icke-medverkande personer (5m på lågfartsläge annars 30 meter). Tänk på 1:1 regeln.

3. Personer som medverkar i flygningen är väl informerade om riskerna involverade

Har du inte A2-kortet kan du troligtvis inte genomföra detta uppdrag med en C2 drönare enl regelverket.

1 gillning

Jag är även lite osäker på om man måste ha tillstånd från markägaren. Så vitt jag vet så är det bara inom naturreservat eller nationalparker det kan vara reglerat.
Men man ska inte heller störa och reta folk i onödan.