Jag har en son som är nyfiken på att börja flyga, och för att han ska börja lätt tänkte jag kolla med övriga här vilka erfarenheter ni har av minimodellerna, men framförallt av Mini 4 PRO, men även kanske erfarenheter från Mini 3?
Visst den är liten och vindkänsligare än större modeller, men övrigt vad har ni för erfarenheter?
Jag har en Mini 4 Pro (och även en Mavic 2, en Air 2S, en Avata 2 och en liten Flywoo FPV, hrm…). Hade tidigare en Mavic Mini också.
Jag kan säga att Mini 4 Pro är en extremt kompetent maskin, lätt att använda men med många funktioner och riktigt bra kamera (för att sitta på en pytteliten flygmaskin alltså).
Det finns liksom inget man direkt saknar på den, den har alla funktioner man kan önska.
Såklart är den inte exakt lika bra på att hantera vind som de stora maskinerna, men det hindrar sällan flygning i praktiken och uppvägs mer än väl av hur liten, smidig, lätt och portabel den är.
Och tyst är den! Jag landade den precis nyss från ett automatiserat uppdrag här i skymningen ute på landet med bara fågelkvitter och nästan vindstilla - den var omöjlig att höra tills den kom inom 30 meter. Otroligt.
Ja, jag kan bara rekommendera den varmt.
Den är dyr, men så är den också flaggskeppet i kategorin under 250 gram.
Vill man testa drönare som hobby och ha lite kul kan man lika gärna köpa en Mini 4K för mycket billigare. Den är attraktiv just pga låg prispunkt och håller hög dji-standard. Men saknar såklart en massa funktioner. För de flesta som har den som leksak levererar en sådan dock 90% av vad en Mini 4 Pro gör.
Men - man blir så imponerad av 4 Pro att jag skulle ändå rekommendera den, trots prislappen.
Lycka till med valet! Dji gör inga dåliga drönare, frågan är bara vilken som är den bästa för er. Kolla massor av tester på Youtube! Det är också ett kul sätt att lära sig om alla funktionerna.
En sista sak: Det enda viktiga tillbehöret är fler batterier! Allt annat kan vänta
Tack för utförlig återkoppling/synpunkter.
Mini 4 är en riktigt bra drönare, smidig och mångsidig.
Har över 100 timmar flygtid med min och är väldigt nöjd.
Ola här ovan har ju redan svarat dig med ett riktigt bra inlägg, men, tänkte skriva några rader vad jag tycker också.
Som Ola avslutade, flera batterier är ett måste (Fly More-paketet), och, dessutom ha en powerbank i väskan som ger minst 30w uteffekt - har man bil rekommenderar jag även att köpa en 30w laddare för ”cigaretttändaruttaget”.
Dji Mini 4 Pro var min första drönare jag köpte överhuvudtaget, förra våren/sommaren - jag är enormt nöjd och tycker det är skitroligt!
Jag kom in i drönarsvängen genom mitt stora intresse för fotografering och filmning - har aldrig varit intresserad av modellflygning, tyckt detta varit tråkigt. Men drönare är något helt annat!
Jag kompletterade mitt paket runt drönaren med en kompletterande kontroller, Dji RC-N2, allt beroende på att jag ibland vill ha möjlighet att använda valfri skärm, Android eller något Apple - jag har numera en iPad Mini 2024 som skärm - grymt att ha större och ljusstarkare skärm…
Ett ytterligare tips är att klistra reflextejp på drönaren - gärna röd och gul tejp - skrämmer många fåglar och gör det lite säkrare att flyga på högre höjd.
Lycka till!
Bra tips! Ska testa, vi har ofta problem med aggressiva fåglar runt kontoret.
Tack för bra tips!
Bra tips, jag har dock bara underhålls laddat i bilen, men om man har en laddare med högre effekt kan det gå ungefär lika snabbt som att ladda i ett vanligt eluttag?
Jo, det går lika fort i bilen med rätt laddare.