Drönar vintertid

Vilka erfarenheter har ni att använda drönare vintertid. Jag har precis införskaffat DJI Mini Pro 4 och läste i instruktionsmanualen att -10 var en gräns nedåt.(kanske inte är lämpligt att använda den vid -15) Tänker mig också att landningsplatsen måste vara markerad med en mindre matta eller liknande för att den ska känna av området vid ex. RTH. Sedan kan jag misstänka att kylan i luften kan skilja sig på 10 m och 120 m.

Hej Mats.

Med min gamla Mavic 2 flög jag en del när det var kallt, och jag har för mig att jag flög när det mellan -15 till -20 utan några konstigheter, Det som är viktigt att tänka på är att ha mer noggrann kontroll på hur mycket batteri det är kvar, då de kapaciteten sjunker snabbare vid kyla. Dessutom så är det viktigt att tänka på hur hög luftfuktighet det är i luften så att det inte blir isbildning på propellrarna.
Vid batteribyte så är det också viktigt att man inte sätter i ett batteri som är kallt, för är det för kallt så vill inte maskinen starta, så därför är det att rekommendera att ha reserv batterierna i ex. innerfickan på jackan så att de hålls något värmda i alla fall
Det är ju inte optimalt att flyga i stäng kyla, men för min del har det gått bra.

1 gillning

Tack för svar, låter som att det funkar även vid kallare väder. Jag ska testa min nu i helgen, hoppas på soligt och fint väder och inte allt för kyligt väder.
Batterierna jag kommer ha med är fulladdade och jag ska se till att dom håller sig någorlunda varma.

2 gillningar