Drönarfoto & filmer

Tänkt länge att en bildtråd vore på sin plats då det till stor del är fota/filma som är det man gör med drönare. Kanske komma med ideér och tips. Bilder på vad som helst men önskvärt om man kan bifoga en beskrivning eller tankar man hade när fotot togs.

Jag börjar med att posta några foton jag tagit senaste månaden inom kategorin Färger och mönster/texturer. Jag såg Jeppman88 postat liknande foto och även Skara_Linn och Pblom i tävlingstråden dvs vertikala foton där land möter hav och sjö.

Mer specifikt försöker jag hitta platser med stora höjdskillnader där det sluttar ned mot vattnet. Utan några vetenskapliga belägg så känns det som trädens livscykel brukar va lite olika beroende vilken höjd och hur nära vattnet de är placerade vilket skapar snygga texturer och färger som förändras med årstiderna.

De 2 första fotona är tagna den 7 November vid Ramhultafallet i Sydvästra delen av Västergötland på gränsen mot Halland. Själva vattenfallet är ca 60 meter högt i etapper.
Det 3 fotot är taget 21 November vid Hultafors i Västra Götaland vid ena änden av Viaredssjön (I andra änden ligger Borås). En plats jag hittade genom att sitta på Google Earth
och kolla höjdskillnder. Sluttar ca 100 meter ned mot vattnet på båda sidor.

Nästa 4 foton är oxå foton på mönster och texturer dock utan hav/sjö tagna på myrar/mossar. De 2 första är tagna på Komosse på gränsen mellan Jönköping och Ulricehamn i Västra Götaland. De 2 sista är tagna på Vänga Mosse några mil norr om Borås.

Det sista är taget på höjderna vid Öresjö i Västra götaland. Dessa gula granar har jag dock sett på många ställen och varför de är brandgula kan bero på liter olika saker.
Vad som är anmärkningsvärt är att de granar som är färgade verkligen är 100% färgade medans granen bredvid är helt grön vilket skapar ganska markerade gränser.
Någon dag har man kanske turen att flyga över några granar som skapar en siluett av något. Denna var den bästa jag hittat och den liknar egentligen ingenting (En kanin som kastar upp en boll) om man är långsökt :slight_smile:

1 gillning

Mina alstret ser man lättast på Instagram under 120meter.se :grin: