LFV:s Drönarkarta har uppdaterats med en ny funktion för flygning inom kontrollzonen vid Göteborg-Landvetter. Du kan nu markera ditt planerade område direkt i kartan, ange höjd, hastighet och drönarvikt för att se direkt om tillstånd krävs.
Om tillstånd krävs genereras ett färdigt underlag som du skickar vidare till flygtrafikledningen. Landvetter är först ut och fungerar detta bra i praktiken lär fler flygplatser tillkomma.
Vad tycker du om den nya funktionen?
Mer information om funktionen finns på lfv.se.
5 gillningar
Vet vi hur lång tid det tar för att få en godkänd klarering från flygtornet om man går denna vägen? Samt vet vi om övriga flygtorn kommer följa efter. Vi använder idag dronerequest men måste ringa för att få klarering.
2 gillningar
Nej jag har inte hört något om någon som faktiskt ansökt.. hade ju varit väldigt intressant att veta hur långt i förväg man behöver ansöka… någon annan som vet?
2 gillningar
Jag har använt den tjänsten och fick bra respons från Landvetter. Jag flög i utkanten av den stora zonen och flög under 50m men med en drönare tyngre än 7kg. Jag fick respons inom 1h från ansökan. Men det är inget tillstånd, tillståndet för du från tornet i telefonen när du vill starta flygningen. Sen skall du vara beredd att svara i telefon och ta ner drönaren samt att anmäla avslutad flygning.