Dagens utmaning: Flög in en allé för att skapa en effektfull reveal, men det blev sådär. Solig dag så drönarens autoexposure hann inte riktigt med. Hur gör ni andra i liknande situationer - väntar på molnig dag? Videon ligger i 720p som demo här: https://www.facebook.com/reel/1372767630713133
Till admin - videouppladdning är coolt, men det vore ännu coolare om tex mp4 gick att ladda upp.
Måste säga att jag är långt ifrån någon kamera expert, men det ska enligt uppgift gå att låsa gällande hur man vill att ljusinsläppet ska vara bara för att just kunna motverka liknande händelser.
Är i skrivande stund dock osäker på hur, men det kan självfallet även ha att göra med vilket märke och modell på drönare man flyger.
Om du/ni kör med RC2 kontroll har ni touch-ikonerna för slutare och bländare längst ner till höger på skärmen. Se bilderna nedan. Klicka en gång så kommer undermenyerna fram för ISO och Shutter samt EV (exposure value). Slå av Auto och välj vilken ISO och slutarhastighet ni vill använda så får ni en jämnare exponering.
Aldrig auto på video. ND-filter, lås slutaren till 1/50 om du filmar i 25 bilder per sekund (1/60 om 30 fps) och välj helt enkelt ljusförhållandena med omsorg Mitt på dagen i starkt solljus är i regel inte önskvärt, skapar höga kontraster och hårda skuggor.
OK - tack! Jag var övertygat att auto skulle klara av de ändrade ljusförhållanden, men den reagerar för sent så jag gissar den förstärker felexponeringen och gör det sämre än om jag låser. Jag testar igen!