Erfarenheter och regelverk i Europa i övrigt

Jag har visserligen inte flugit så mycket i andra länder mer än Sverige, Finland och Tyskland, men är det någon som vet om det finns någon samlings-sida för vad som gäller vid drönar flygning i respektive EU land?
Utan att jag har nördat ner mig, så var jag i Finland tvungen att registrera både mig själv o maskinen för att få flyga, det var visserligen några år sedan.
I Tyskland kollade en tysk bekant upp vad som gällde och jag fick bara svaret att det var fritt att flyga, bara jag flög säkert, men som sagt finns det lokala regler i andra EU länder och vart vänder man sig i så fall för att få svar?

Hej
Du kan alltid starta här:
Drone Operations in EASA Member States - Statistics and key information from your member state | EASA

3 gillningar

Tack, den där sidan ska jag grotta ner mig i ordentligt när jag kommer till jobbet imorgon. :grin:

1 gillning

Sidan var riktigt bra, synd bara att alla EU länder inte har någon myndighet/organisation som följer upp gällande regelverk.

2 gillningar

120meter.se Jo det har dom alla länder har Polis, det är polisens sak att upprätthålla lag och ordning, så är det i Sverige och utomlands. NAA Nation Aviation Athority har ansvaret om tillstånden men de jagar inte lag/regelbrytare. det ligger hos Polis.

1 gillning

Så är det ju förstås, men jag såg att tex. Grekland inte hade någon myndighet som var ansvarig för drönarregler, motsvarande vår Transportstyrelse.

1 gillning