Flyga i sämre sikt eller mörker

Hej!

På senare tid har jag har sett en hel del videoklipp med timelapse/ hyperlapse men även fina bilder tagna med drönare i mörker över exempelvis städer. Jag har en Mavic air 2 s som inte har lidar-teknik och sensorerna fungerar inte i dåligt ljus. Nu funderar jag själv på att experimentera lite med filming/foto i mörker och undrar om någon har ett tips att dela med sig av för att kunna flyga säkert men ändå få bra videor eller bilder. Alla tips mottages tacksamt.

Vänliga hälsningar från Dag S

Air 2S är inte fantastisk i mörker, men det går att få ok resultat om man fotar eller filmar något upplyst, som tät trafik, en bro, upplyst byggnad eller liknande. Särskilt om man tar med lite rörelseoskärpa i beräkningen vid foto, pga lång exponeringstid (för att t ex få ljusstrimmor i en hyperlapse).

För att flyga i mörker i den öppna kategorin ska du förse drönaren med en grön blinkande lampa som syns från marken. Själv har jag några av märket ViFly. Du måste fortfarande kunna hålla ögonen på drönaren och ha koll på kringliggande luftrum och marken under.

Bästa säkerhetsripset är att flyga den tänkta rutten dagtid minst en gång först. Då kan du notera alla olika risker som du lätt missar i mörkret, som stolpar, luftledningar, oanvända byggnader, träd mm.

Lycka till!

Hej Ola och tack för ditt svar!

Det finns flera olika modeller av belysningen. Vet du vilken du har? Vilken drönare, i rimlig konsumentprisklass, anser du vara bra för nattfoto?

Vänliga hälsningar Dag S

Hej igen!

Har du upplevt att strobe-light stör fotografering/filmning?

Mvh Dag S

En vanlig ViFly-strob. Den kan visa olika färger och olika blink. Kostade väl under 200 kr. Sitter fast med kardborre. Blinket påverkar inte foto/film, om man inte är väldigt nära objektet.

Ingen vanlig konsumentdrönare är särskilt bra nattetid, men ju större sensor desto bättre (Mavic 3/4). Bland Minis så skulle jag säga från Mini 4 Pro och uppåt, men det är inga mirakel jämfört med din nuvarande. Gör det mesta av den du har, tänker man skymning snarare än natt blir det bättre.

Tack för kloka tankar!

Man får göra det man kan med det man har och ofta räcker det långt.

Bästa hälsningar Dag