Hej goa flygvänner.
Jag har visserligen flugit drönare i dryga 8 år, men är färsking när det gäller försäljning av flygfotograferade bilder eller filmer.
Under veckan fick jag en förfrågan ifrån en restaurang som jag fotograferat av i rent hobby syfte, om de kunde få köpa bilderna jag hade tagit för de vill använda i reklam syfte.
Allt material jag avbildar söker jag spridningstillstånd för, så det är inget bekymmer.
Men där jag blev lite ställd över är hur mycket kan jag begära för bilderna?
Är det någon av er övriga som har erfarenhet av att sälja foto/film, ska man begära betalt per bild, det vet jag att vissa “markfotografer” gör, eller ska man köra ett paketpris, eller kanske rent av timpris?
Vid just den här avbildningen så tog jag bilderna bara för att jag tyckte byggnaden var fin och unik!
Större bild (dimensioner, pixlar) = högre pris. Mindre bild = lägre pris.
eller
Beroende på användning - privat användning (för tavla i hemmet) = lägre pris. Världsomspännande reklamkampanj med bilden som huvudfokus = högt pris.
För att få hjälp med prissättning så kan du ta in inspiration från bildbankers prissättning (t.ex. Getty), BLF har en prisguide eller sätta ett eget pris som känns “bra” beroende på vad det skall användas för. Sålde precis två bilder för användning för tavlor i individs hem och tog 300kr per bild.
Tack!
Oj, då tog jag kanske underpris, för här blev det kanske runt 15 bilder för 500kr!
Jag erbjöd visserligen att ställa upp igen där köparen själv kunde vara med och påverka vinklar och så vidare!
Det finns inget “måste” pris, utan huvudsaken är ju att du är nöjd. Det kan vara jättesvårt att hitta rätt nivå ibland när man gör det direkt med “kund” (privatperson och företag). Så stort “grattis” till din försäljning och önskar dig fortsatt många fler!
Man kan se det så här. Bättre sälja ett par till lägre pris än att sälja inga till högre pris. Börja lite lägre och skapa kundkrets, nätverk osv. Ett antal miljöbilder på byggnad och liknade 3-800 kr + moms skulle jag rekommendera