Hej gänget. jag har en fråga gällande obsticle avoidense på mavic 3e.
jag har gjort en flygrutt över en ganska stor arbetsplats för att göra veckovis ortofotogrametri. den varierar i höjd och i en ände står ett kyrktorn, vi har en del höga kranar och maskiner som gärna sträcker sig upp i luften. kyrktornet har jag vridit flygrutten så jag undviker den, lika nervös varje gång. men när drönaren närmar sig en kran eller liknande så bara stannar den istället för att flyga runt och fortsätte sitt uppdrag. alla inställningar jag hitta står på avoid and continue. har provat att efter den stannat, manuellt flyga runt hindret och starta uppdraget igen. drönaren bara vänder sig då om och stirrar rakt in i hindret och paus igen.
någon mer som råkat ut för eller har samma problem? får inget svar från dji heller.
Hej Tobbe!
Lite svårt att svara på varför den inte gör en avoid utan att veta hur området ser ut, men oftast beror det på att den inte hittar en “lucka” i området för att göra en undanmanöver. Men som sagt det är mycket svår att svara på frågan då man inte vet hur objektet(hindret) framför eller i sida ser ut för drönaren. Men om du kontrollerar i kamerorna höger/vänster är det en gul ram kring dem så kommer den inte att genomföra en undanmanöver då den ligger för nära.
Tips! pröva att öka avståndet till objektet framför, för att på så sätt se om den då har fritt åt sidorna för en undanmanöver.
OBS! som sagt svårt att ge tips eller lösningar då man inte ser miljön du hänvisar till. Se också till att pröva andra inställningar i en säker miljö.
Jag har för mig att “avoid” inte funkar när den utför automatiserade flyguppdrag.
Ja det känns så, vilket ju känns fruktansvärt korkat. är det någon gång det skulle behövas så vore det ju under autonoma uppdrag
Flyg högre. Flyg på en höjd som du vet att du är över kranar och kyrkor, lägg sen till 10m. Finns metoder för att bestämma höjd på objekt med en drönare.
Så är ju den enkla lösningen. men vi har ju inte alltid kranen på plats och han står inte på samma ställe varje gång. för mig handlar det i grunden om att leverera så bra upplösning som möjligt till min beställare, således vill jag flyga så lågt som möjligt.