Hej
Jag fick prova en bekanta drönare och fastnade direkt, jag funderar nu på att köpa en smidig packbar mini drönare själv jag kan fota med när jag är ute i skogen och fjällen.
En sak som jag funderar över är det här line of sight, det räcker ju med att drönaren är 20 meter ifrån mig för att jag ska tappa synen av den
Är det verkligen så hårda regler för flygning? Jag hade en tanke om man flyga upp och ner efter älven och ta häftiga bilder och video filmer till exempel. Men det innebär att jag skulle behöva flyga åtminstone ett par hundra meter ifrån där jag befinner mig.
Med en Mini blir det ganska milda regler. Jag har satt på en strobelight på min för att se den tydligare. Dubbelhäftande tejp som laddas med USB, kanske kan vara något? För övrigt gäller att du måste se drönaren och max 500 meter bort.
Tack, det blir man betydligt mer begränsad än jag trodde då 
En mini drönare ser jag inte på 100 meters håll ens misstänker jag
Finns ju bra info i länk nedan, vad som gäller, utbildningsmaterial, info om olika klasser av drönare, behov av operatörs-id, drönarkort m.m.
Tack ja jag hittade den där tidigare idag
Det kan ju omöjligt stämma att alla drönarflygare har konstant uppsikt över sin drönare när dom är ute i skogen och flyger
Det räcker ju med att ett träd eller en byggnad kommer i vägen så tappar man uppsynen över den
Enligt regelverket är det det som gäller, om man inte vill gå loss på drönarkort+riskbedömning+tillstånd…om jag förstått det rätt.
1 gillning
Många följerna inte reglerna. Tanken med VLOS är att du ska kunna ha uppfattning/koll vilket håll drönaren pekar åt så att du kan man manövrera bort den ifall t.ex en helikopter eller annan flygfarkost upptäcks.
2 gillningar
Okey jag fattar, det låter vettigare och närmre verkligheten som jag trodde att det var.