Hejda automatisk säkerhetskopiering av DJI-bilder och -filmer till Google-moln

Hur gör ni som har DJI-drönare och Android-telefon med Google för att undvika automatisk säkerhetskopiering av nedladdade filer? Önskar ju att undvika uppladdning till molnet med tanke på regler kring spridning.

DJI-filer hamnar i mitt fall automatiskt under DCIM/DJI Album och den verkar ingå i säkerhetskopieringen för Google, när den är påslagen.

Jag lyckas inte hitta någonstans där jag kan konfigurera DJI-nedladdningens destination. Har jag missat det eller går det inte att konfigurera destinationen?

Inte heller lyckas jag förstå om och hur det går att slå av just denna DJI-mapp från säkerhetskopieringen i Google så att jag fortsatt kan säkerhetskopiera övriga bildfiler tagna med mobilkamera.

1 gillning

Med lite risk för att det är att gå över ån för att hämta vatten då det säkert finns någon enklare lösning…

Men, tog saken i egna händer och lärde mig appen Tasker lite snabbt. Har i alla fall satt upp ett antal uppgifter i Tasker som i princip går ut på att känna av inkommande filer i mappen där DJI Fly hämtar ner till och sedan flytta över filerna till en annan mapp så att jag kan separera säkerhetskopiering av vanliga mobilkamerabilder till Google-molnet resp. DJI Fly-bilder till egen NAS.

Det tål säkert att finslipas lite men i stort så fungerar det bra och jag kan m.a.o. lagra rätt bilder på rätt ställen.

1 gillning

Från “Foto”-appen öppna inställningar (bokstaven i en cirkel i övre högra hörnet)
*Inställningar för Foto
*Säkerhetskopiera
*Säkerhetskopiera enhetsmappar - här ska du kunna välja vilka mappar som ska kopieras.

1 gillning

Ja, precis, jag har den inställd för enhetsmapparna Pictures och Movies just nu, och då säkerhetskopieras allt som ligger direkt därunder (men ej innehåll i undermappar). Men säkerhetskopieringen går tyvärr direkt på allt inkl. undermappar under “kameramappen” (DCIM i min telefon) så ev. “enhetsmappar” är bara separata tillägg till det. DJI-bilderna hamnar alltså under DCIM/DJI Album.

OBS! DJI Album - Local är min specialmapp dit jag flyttar DJI-bilderna med Tasker. och den vill jag alltså inte backa upp.