Hejda automatisk säkerhetskopiering av DJI-bilder och -filmer till Google-moln

Hur gör ni som har DJI-drönare och Android-telefon med Google för att undvika automatisk säkerhetskopiering av nedladdade filer? Önskar ju att undvika uppladdning till molnet med tanke på regler kring spridning.

DJI-filer hamnar i mitt fall automatiskt under DCIM/DJI Album och den verkar ingå i säkerhetskopieringen för Google, när den är påslagen.

Jag lyckas inte hitta någonstans där jag kan konfigurera DJI-nedladdningens destination. Har jag missat det eller går det inte att konfigurera destinationen?

Inte heller lyckas jag förstå om och hur det går att slå av just denna DJI-mapp från säkerhetskopieringen i Google så att jag fortsatt kan säkerhetskopiera övriga bildfiler tagna med mobilkamera.

1 gillning

Med lite risk för att det är att gå över ån för att hämta vatten då det säkert finns någon enklare lösning…

Men, tog saken i egna händer och lärde mig appen Tasker lite snabbt. Har i alla fall satt upp ett antal uppgifter i Tasker som i princip går ut på att känna av inkommande filer i mappen där DJI Fly hämtar ner till och sedan flytta över filerna till en annan mapp så att jag kan separera säkerhetskopiering av vanliga mobilkamerabilder till Google-molnet resp. DJI Fly-bilder till egen NAS.

Det tål säkert att finslipas lite men i stort så fungerar det bra och jag kan m.a.o. lagra rätt bilder på rätt ställen.

1 gillning

Från “Foto”-appen öppna inställningar (bokstaven i en cirkel i övre högra hörnet)
*Inställningar för Foto
*Säkerhetskopiera
*Säkerhetskopiera enhetsmappar - här ska du kunna välja vilka mappar som ska kopieras.

Ja, precis, jag har den inställd för enhetsmapparna Pictures och Movies just nu, och då säkerhetskopieras allt som ligger direkt därunder (men ej innehåll i undermappar). Men säkerhetskopieringen går tyvärr direkt på allt inkl. undermappar under “kameramappen” (DCIM i min telefon) så ev. “enhetsmappar” är bara separata tillägg till det. DJI-bilderna hamnar alltså under DCIM/DJI Album.

OBS! DJI Album - Local är min specialmapp dit jag flyttar DJI-bilderna med Tasker. och den vill jag alltså inte backa upp.