Tänkte starta en tråd där man kan dela med sig av sina erfarenheter av konfrontationer/interaktioner med folk som kommer fram när man flyger drönare och hur ni hanterat det.
Kan själv börja med en jag hade idag på Kreta. Satte mig ca. 50m bort från alla andra på stranden för att inte störa någon vid start/landning även fast det är bara en mini 4 pro.
Snabbt in i flygningen märkte jag att det finns en till drönare i luften så jag flög längre ut mot havet.
Efter ett par minuter ser jag en man gående mot mig lite bestämt. Han påstår att jag flög väldigt lågt över honom och att han vill inte vara med på någon video. Jag visade honom var min drönare var och berättade att det fanns minst en till som jag vet om. Han gick iväg men jag märkte att han trodde inte på mig.
Inte för att jag bryr mig så mycket men trodde att folk var ändå vana vid det här laget.
2 gillningar
Jag har flugit i 11 år och har mest haft positiva upplevelser av folk och deras reaktioner. Kanske framför allt för att jag genast är så överdrivet trevlig och frågar om jag stör, eller berättar att det är “jag som surrar” och flinar glatt. Plus att jag har koll på reglerna och gärna berättar om nån kommer med frågan “har du tillstånd”. Det tar udden av det mesta, jag har förstått att det finns piloter som är dryga - och då blir folk dryga tillbaka. Var inte dryg så löser det sig! Men en gång var det en man med hund som var supergrinig och sa att “nästa gång jag ser dig skjuter jag ner drönaren med hagelgevär”. Det fanns ingenting att göra åt hans inställning, den var som den var. Inte mer med det, men jag har inte flugit mer där… En annan gång kom sex främlingar i polisuniform och påstod att jag flugit över polishuset, men det hade jag inte. De valde att ta det säkra före det osäkra och ta både min drönare och telefon som jag hade som skärm, men jag fick tillbaka grejerna två veckor senare och ärendet las ner. Sen dess känns det inte lika kul att flyga i stadsmiljöer trots att jag har både körkort, erfarenhet och är trevlig. Tyvärr lär det bli fler byggnader som klassas både som skyddsobjekt och har avbildandeförbud, och har man inte koll på det så kan man få både böter, fängelse och få utrustningen “destruerad”. Det gäller alla typer av fotografering, inte bara med drönare. Gäller även om man får för sig att RITA AV huset. Jepp, så var det med det, tjena tjena.
4 gillningar
Ett hett tips för alla som flyger endast under operatörs-id kravet. ta drönarkort så ni som turbomedia säger. “har koll på reglerna” ett tips när ni sedan flyger i stadsmiljö eller där det är risk/chans att människor ser er drönare, ring alltid polisen 11414 och meddela att ni flyger och var, samt hur lång tid ni ämnar flyga på platsen. Kontrollera alltid drönarkartan, notam och AIP, AIP-sup samt DUP. Är ni utomlands inom Europa kontrollera deras regler, på kreta har jag för mig att man har en väldigt bra app långt mer utvecklad är drönarkartan, där man skriver in sig och kan då till och med få luftrummet man lagt upp för sig själv en stund för övriga fjärrpiloter ser då att nu har någon detta luftrum. Tips i all välmening: Drönarkort, nationella regler där ni flyger (skyldighet), och då vi kända sidor som ex. Luftfartsverkets AROWEB, Drönarkartan.
4 gillningar