Tänkte starta en tråd där man kan dela med sig av sina erfarenheter av konfrontationer/interaktioner med folk som kommer fram när man flyger drönare och hur ni hanterat det.
Kan själv börja med en jag hade idag på Kreta. Satte mig ca. 50m bort från alla andra på stranden för att inte störa någon vid start/landning även fast det är bara en mini 4 pro.
Snabbt in i flygningen märkte jag att det finns en till drönare i luften så jag flög längre ut mot havet.
Efter ett par minuter ser jag en man gående mot mig lite bestämt. Han påstår att jag flög väldigt lågt över honom och att han vill inte vara med på någon video. Jag visade honom var min drönare var och berättade att det fanns minst en till som jag vet om. Han gick iväg men jag märkte att han trodde inte på mig.
Inte för att jag bryr mig så mycket men trodde att folk var ändå vana vid det här laget.
Jag har flugit i 11 år och har mest haft positiva upplevelser av folk och deras reaktioner. Kanske framför allt för att jag genast är så överdrivet trevlig och frågar om jag stör, eller berättar att det är “jag som surrar” och flinar glatt. Plus att jag har koll på reglerna och gärna berättar om nån kommer med frågan “har du tillstånd”. Det tar udden av det mesta, jag har förstått att det finns piloter som är dryga - och då blir folk dryga tillbaka. Var inte dryg så löser det sig! Men en gång var det en man med hund som var supergrinig och sa att “nästa gång jag ser dig skjuter jag ner drönaren med hagelgevär”. Det fanns ingenting att göra åt hans inställning, den var som den var. Inte mer med det, men jag har inte flugit mer där… En annan gång kom sex främlingar i polisuniform och påstod att jag flugit över polishuset, men det hade jag inte. De valde att ta det säkra före det osäkra och ta både min drönare och telefon som jag hade som skärm, men jag fick tillbaka grejerna två veckor senare och ärendet las ner. Sen dess känns det inte lika kul att flyga i stadsmiljöer trots att jag har både körkort, erfarenhet och är trevlig. Tyvärr lär det bli fler byggnader som klassas både som skyddsobjekt och har avbildandeförbud, och har man inte koll på det så kan man få både böter, fängelse och få utrustningen “destruerad”. Det gäller alla typer av fotografering, inte bara med drönare. Gäller även om man får för sig att RITA AV huset. Jepp, så var det med det, tjena tjena.
Ett hett tips för alla som flyger endast under operatörs-id kravet. ta drönarkort så ni som turbomedia säger. “har koll på reglerna” ett tips när ni sedan flyger i stadsmiljö eller där det är risk/chans att människor ser er drönare, ring alltid polisen 11414 och meddela att ni flyger och var, samt hur lång tid ni ämnar flyga på platsen. Kontrollera alltid drönarkartan, notam och AIP, AIP-sup samt DUP. Är ni utomlands inom Europa kontrollera deras regler, på kreta har jag för mig att man har en väldigt bra app långt mer utvecklad är drönarkartan, där man skriver in sig och kan då till och med få luftrummet man lagt upp för sig själv en stund för övriga fjärrpiloter ser då att nu har någon detta luftrum. Tips i all välmening: Drönarkort, nationella regler där ni flyger (skyldighet), och då vi kända sidor som ex. Luftfartsverkets AROWEB, Drönarkartan.
Hej alla! Vi var på norra Själland med husbilen i slutet av maj i år. Vi stannade vid en fin strand en bit från all civilisation. Jag ville flyga och ta några fina bilder. Innan jag hann bestämma mig kom det en stor trailer. Dom lastade av en Rolls Royce av senaste modell, Spectre, och körde ner den så nära vattnet det gick. Efter kommer två bilar med fotografer och utrustning. Det var uppenbart att dom skulle fota för marknadsföring.
Ja tvekade lite men sen gick jag fram till dom och presenterade mig. Jag berättade som det var och att jag inte tänkte fota deras fina bil.
Dom tackade så mycket för att jag berättade vad jag ville göra. När jag var mitt i flygningen kom dom fram till mig och undrande om jag kunde fota lite åt dom också. Jag tackade ja och fick en ny kund
Det kanske inte hade slutat lika lyckligt om jag inte hade berättat för dom vad jag tänkte göra.
Hälsningar Martin
Hej drönarvänner!
I media rapporteras det i stort sett varje dag om attacker med drönare i olika krigsområden. Detta kan ju leda till att synen på och acceptansen för drönarflygning ändras. Har ni ändrat era flygvanor eller flyger ni som vanligt? Har någon upplevt någon situation kopplad till att drönere i högre utsträckning användas för andra ändamål än att fotografera och filma?
Bästa hälsningar Dag S
Har haft både positiva och negativa möten. För det mesta är folk nyfikna och blir imponerade av tekniken och hur bra det blir på film.
Har egentligen bara haft 2 negativa möten. Det första var när det kom en ridskola som var ute och red på allmän mark. Man kan välja att hantera situationer på olika sätt. En kvinna hade gått fram i förväg och stod och vinkade en bit bort och gjorde mig uppmärksam på att de kom ridandes på vägen, jag flög drönaren till mig och landade den, stängde av den och plockade upp den. Det är så jag gillar att lösa situationer dvs man fokuserar på att lösa situationen genom att hjälpas åt att lösa det på bästa sätt. Alternativet är att inte försöka lösa det utan att lägga energin på att vara negativ och gnälla och hävda sin rätt att ha förtur. Det var precis det en dam gjorde (Tror hon var läraren).
Ser du inte att vi kommer ridande eller, har du ingen koll på den där jävla grejen, hästarna blir rädda. Jag borde låta hästen sparka sönder den, stick härifrån och kom inte tillbaka. Jag valde att svara “okej” och gå där ifrån men jag hade också kunnat bemöta hennes och säga att jag har precis lika stor rätt och vara där som henne. Självklart avlägsnar jag drönaren när jag ser de komma men har inte backspeglar eller radar så jag kan se de dyka upp bakom ett krön på en sekund.
För mig handlar det enbart om individen i detta läget och hur man väljer att tackla situationen. Tjejen som hade vinkat på mig himlade med ögonen när hon red förbi. Vi löste det på ett bra sätt medans den andra kvinnan enbart tänkte på sig själv och hästen, här kommer jag, försvinn!
En annan gång nu för någon månad sen var jag och flög vid en liten sjö nära där jag bor. Har flugit där tidigare några gånger. Syftet denna gången var att testa en grej jag kommit på som enklast görs över vatten på lite kortare avstånd. Vid denna sjö finns det ett kallbadhus eller det är 2 bastu, en för kvinnor och en för män med separata trappor ner i sjön (Isvak vintertid). Jag vet ju att detta finns där men aldrig tänkt att det på något sätt skulle störa bastubadarna att jag flyger drönare. Jag har haft full fokus på min agenda när jag vart där så lixom inte ens tänkt tanken en sekund på att det skulle kunna uppfattas som att jag är därför att filma kvinnorna när de är nakna. Detta fick jag dock erfara när en arg tant börjar skrika på mig och vifta med armarna. Jag går närmare och frågar vad hon vill? - Jag vet vad du håller på med, försvinn härifrån annars ringer jag polisen! Först här går det upp för mig att det skulle kunna uppfattas så att jag är där och filmar dem. Jag försöker förklara att det inte är det jag gör, om jag villat se de nakna hade det vart ett bättre alternativ att sitta vart som helst på marken med mobilen eller kameran och smygfilmat istället för att flyga med en drönare, det blir lixom inte så mycket smygfilma då.
Jag märker dock att kvinnan inte bryr sig om vad jag säger så jag packar ihop och går till parkeringen. Jag ser sedan att hon bytt om i Ljusets hastighet och hoppat in i sin bil och lixom smyger på mig och kontrollera att jag verkligen åker där ifrån. Jag sitter och kollar mobilen i 1-2 minuter för att se om hon åker men det gör hon inte så då åker jag och ser hon komma en bit efter.
Tankar om detta mötet. I min värld är det lite långsökt att jag skulle ha planerat att åka dit med en drönare för att filma gamla tanters nakna kroppar. Samtidigt så kanske tanten tidigare vart med om att detta hänt, inte vet jag så då får jag utgå från att i hennes ögon är jag en pervers snubbe och då får jag också agera som en sådan och fortsätta filma
Lärdomen är väl att tänka en gång extra vart jag är och filmar. Varför jag missat det är för att det är så långt ifrån nåt jag skulle va där för att göra så inte ens reflekterat över det.
Jag har vart där och filmat många gånger och kanske det även denna gång handlar mycket om individen då ingen ens påpekat något innan och nu plötsligt ska ringa polis och smyga på mig.
Var med en kompis som visade mig sin drönare och då kom ett sällskap ridande som vi såg. Han landade blixtsnabbt och de tackade för visad hänsyn! Gång nummer 2 var vi över nån skog när några bärplockare var upprivna och undrade vad vi gjorde och då höll jag i dosan, räknar träd åt LRF var det jag kom på just då. De köpte det rakt av, vi såg inte dem heller faktiskt! Ska bli kul detta och gäller att tänka efter före!
Kan mestadels instämma med @UASINTELLIGENCE och @Turbomedia- Se ALLTID till att ni har allt på er sida. Att ni faktiskt kontrollerat luftrum och har KOLL på vad som gäller där. Att ni har registrerat drönare på rätt sätt och att ni har rätt kvalifikationer för att faktiskt få flyga er drönare. Även om ni “brukar” kolla drönarkartan och NOTAM och utgår från att inget har ändrats på platsen ni vanligtvis flyger så kan det ändras snabbt!
Jag flyger mycket i stadsmiljöer och att meddela polisens ledningscentral är ett bra tillvägagångssätt för att slippa få påhälsning av uniformerade främlingar mitt under flygning. Likaså bär jag alltid varselväst och skyltar tydligt vid min position för att uppmärksamma allmänheten om vart jag befinner mig även på marken. På så sätt undviker jag mer eller mindre alla negativa interaktioner.
Men vad tråden trots allt handlar om - I somras stod jag i ett bostadsområde och gjorde mätningar och inspektioner av ett par tak inför takbyten. Uppdragsgivaren hade meddelat boende i området att detta skulle ske men mitt under flygning kom en herre traskande med bestämda steg i min riktning. Med telefonen pressad mot örat kommer han fram till mig och utbrister “Jag har polisen i telefonen! Är det du som flyger?!”
Ja visst! Ni ska ju få lite nya tak i området så jag är här och gör lite mätningar. svarade jag lugnt varpå han med en helomvändning säger i telefonen “Ja jag hittade honom här, det verkar ju vara någon som är seriös och VILJA synas..”
Vi fortsatte samtalet en lång stund efteråt då det kom fram att kriminella enligt honom använder sig av drönare för att leta upp utemöbler att stjäla.
Alla har vi olika fördomar och erfarenhet av drönare, de som bara ser faror och hemskheter kring tekniken på TV kan förstås tycka att det är obehagligt. Det är viktigt att vi visar hänsyn gentemot alla och, anser jag, vårt ansvar att dela med oss av de positiva aspekterna till dessa människor!