Introducera dig själv!

Hej, Bra iniativ!
Kort om oss, Jag äger och driver A & S Faleke AB som är ett tjänsteföretag inom Bygg, Fastighet och Trafik . Företaget startade jag 1995 och arbetar bla med drönare sedan 2019 främst i vår egen projektering. Vi gör modeller för kommande specialtransporter ex. i korsningar där transporterna kan vara uppemot 100 meter långa för att se vilka åtgärder som behövs för framkomligheten men även dokumentering av byggnader både visuellt och med IR. Vi använder oss främst av DJI M 30 T, Mini Pro och Matrice 210 RTK men har även fler maskiner vi flyger med. Innehar Drönar kort A1/A2- A3 och Operatörs tillsänd samt gällande försäkringar. Vi är medlemmar i Transportföretagen TGS Drönarnätverket.

4 gillningar

Tjenare Jonas, vad heter din YouTube kanal?

https://youtube.com/@dothis?si=bNjZbDhN_lK985qn

1 gillning

Joachim Stenberg
UAS INTELLIGENCE SWEDEN AB
Flyger: sen 2011
I huvudsak Dji
Mini, Mavic, Matrice, Avata.
Sensorer allt från Z30 - PhaseOne
Inspektioner, infrastruktur, Skog & Jordbruk, mätteknik.
Driver ADS ( Auktoriserad DrönarSkola)
Öppen och Specifik kategori. STS, Grund specifik, Mörker och BVLOS. Tar fram special anpassade kurser.
Mer info på hemsidan: www.uas-i.se

3 gillningar

Riktigt roligt att läsa att även tjejjer har drömmar, det behövs mer av den varan i branschen helt klart! Tips ! “Släpp sargen(skrivbordet)”, det är det värt denna bransch bara ökar och behöver du tips så är det bara att slänga ut frågor och funderingar så kommer alla komma med bra tips, tror själv mycket på denna sidan, då det satsas från ett företag att hålla den uppdaterad. Vad för kurs är det du ska gå i sommar? Är det hos quadfoto så är du på rätt väg. Lycka till!

3 gillningar

Hej, jag heter Fredrik och utbildar piloter på Trafikflyghögskolan. Det gjorde att det blev ganska smidigt att gå specifik då det var på arbetsplatsen. Flyger en DJI mini 4 pro, även om det inte blir så ofta. Sitter nu i Ukraina och klämmer på Shahed med märkligt mycket västerländsk teknologi. Har stort intresse i totalförsvaret.

4 gillningar

Jeg heter Anders och är arkitekturfotograf. Jag har en Mavic 3 som extraobjektiv i väskan, tillsammans med tilt/shift-objektiven.

4 gillningar

Hej Fredrik! Kul att du hittat hit. “Sitter i Ukraina?” Det låter farligt! Hoppas du är på en säker plats :grimacing: Om jag förstått det rätt så är drönare verkligen en stor egen industri därnere nu?

Hej!
Jag heter Linn och jobbar på Skara kommun. Jag har ett kompetensintyg i specifik kategori och flyger på jobbet en Matrice 350 RTK med både L2:an och P1:an. Har en viss erfarenhet att efterarbeta materialet, skapa ortofoton men också hantera punktmoln. Vi håller på att jobba på en ansökan till transportstyrelsen för ett SORAtillstånd då målet är att kunna skapa en 3D-modell över hela Skara. Men det lär nog ta ett tag. Just nu sitter jag och slipar på en OM till transportstyrelsen och inväntar med spänning på när SORA 2.5 kommer. Sen ar vi också på kommunen en mini 2 Pro och Mini 3 Pro
Privat har jag en mini 4K som mest används för att filma sambon som rider western eller andra lite roligare naturfilmer inom den öppna kategorin.
Men kommer nog mest läsa trådar ur lagar och regler här.

6 gillningar

Spännande och skoj att höra hur Skara Kommun ligger i framkant. Min upplevelse är att många kommuner släpar efter med sin “drönarimplementering”, iallafall på lite mer avancerad nivå som kräver just Specifik kompetensen. Var skaffade du din Specifik kompetens någonstans? Själv är jag på upploppet av min 1-åriga drönarutbildning (Specifik) hos YH Akademin.

Ha det gott! /M

3 gillningar

Ja, bakkant av framkant. Det är otippat mycket tid som går åt. Mycket av den flygningen vi vill göra kommer hamna i Specifik kategori. Det blir väldigt begränsat med en Matrice 350 om man bara ska hålla sig i öppen klass.
Vi hade kontakt med AirForestry som kunde komma till Skara och hålla utbildningen. Det funkar inte om man jobbar heltid att plugga längre tider. Så de kunde erbjuda en utbildning som passade oss. Så nu är vi fem utbildade piloter.

3 gillningar

Tips hugg tag i Melker han har en SORA för att flyga över 3 ST samhällen i Sandviken. Tror deras SORA är Offentlighandling.

1 gillning

Hej Fredrik här! Glad amatör som flugit, sedan Dji Mavic Pro lanserades (via några typ leksaksdrönare). Önskar ständigt bli en bättre kreatör/pilot, och någon gång kunna tjäna pengar på min hobby! Flyger idag en Dji Air 3.

4 gillningar

Hej, läste något om en Sandviken SORA som eventuellt var offentlig?

Det finns tre kommuner med tillstånd i den specifika kategorin för tillfället. Sandviken, Kalmar och Karlstad. Man kan som med allt annat kommunalt, skicka en förfrågan om att begära ut allmän handling för att få ta del av dokumentation.

3 gillningar

Vi har pratat med samtliga kommuner som har en Sora, dvs Karlstad, Sandviken och Kalmar. Vi har fått väldigt mycket hjälp och stöd så vi är mycket tacksamma. Dock har vi fått lite begränsningar i hur mycket tid vi får lägga på detta. Första förhoppningen har varit att lämna in första ansökan innan sommaren, men vi får skjuta upp det till hösten tyvärr.

2 gillningar

Vad är det ni fastnar med som tar mycket tid? Är det något speciellt område eller är det bara generellt? Lycka till :slight_smile:

Nej det är snarare svårt att få tiden att sitta lite mer sammanhängande med dokumentationen. Så det blir ett stötvis framryckande. Så snarare logistik än själva arbetet i sig.

1 gillning

Hej!
Jag heter Jan-Olav Wedin och i min hangar finns Air 3, Mini 4 PRO och neo.
Jag är numera pensionerad fotograf och flugit DJI drönare i 8 år. Hoppas nu på att 4 PRO samt Mini 5 PRO skall komma.

5 gillningar

Hej,
Fredrik heter jag och håller med om att man har saknat ett sådant här forum.
Min drönarhistoria började med att jag gick Swedrons heldagskurs i september -24
nu har jag sökt till YH-Akademins Drönar utbildning med start HT -25. Om man kommer in :slight_smile:
Jag har flyger en DJI Mini 4 Pro här hemma på Värmdö utanför Stockholm samt på Gotland.

//Fredrik

3 gillningar