Hej!
Så kul med ett hederligt forum, är så sjukt less på FB så det här känns betydligt roligare, bra initiativ!
Anneli heter jag och har jobbat 10+ år som fotograf och videograf. Ägde en Phatom som första drönare men köpte snabbt inpå en Mavic 2 pro.
Tyvärr krashade den på Island, hur är lite svårt att säga med tanke på att det inte finns så mycket träd på den ön, mest berg. Jag gjorde ett ihärdigt försök att hitta den men fick ge upp. Jag var mest ledsen att torska filmklippen jag gjort inför ett bröllop jag skulle filma. MEN efter ett antal månader upptäckte jag att de på något sätt sparats ner på RC så jag blev så lycklig när jag fick se Valen och vyerna av en slump.
Numera flyger jag en Air 2S, sjukt nöjd med den då jag mest använder den för mina bostadsfotograferingar. Men drömmen är ju en ny Mavic 3 pro men det får vänta.
Ha en härlig dag!
Välkommen, vad roligt att höra att du uppskattar forumet!
Skönt att materialet ändå fanns kvar, har du kvar filmklippet får du mer än gärna dela det i forumet. Vill även passa på att nämna att vi har en bildtävling i forumet där man kan vinna ett presentkort på 2000 kr. Kanske något för dig som fotograf?
Håller tummarna att du kommer in! Trycket var enligt uppgift ganska högt förra året, men jag lyckades på nåt jäkla sätt slinka in, så är precis på sluttampen nu och färdig om ca. en månad. Kan verkligen rekommendera utbildningen - har stormtrivts på alla sätt och vis.
Jag förstår, vi hade precis klassmöte där detta diskuterades, att t.ex. engelska-kravet har slopats? Att urvalet blir mer personligt än rena “prov”? Hursom - STORT lycka till!
Jag bor norr om Stockholm (Upplands Väsby) och blev frälst förra sommaren med allt kring drönare.
Köpte ett Dji Mini 4 Pro Fly More-paket, och, efter detta blev min vardag helg hela tiden!
Jag har båda kontrollerna till min Mini 4 Pro, både RC2 och RC-N2, perfekt att kunna välja efter omständigheter.
Till RC-N2 kör jag en iPad Mini 2024 och med FCC-appen från Drone Tweaks.
Det som fick mig intresserad är inte själva flygningen utan fotografering/videoinspelning i grym kvalité.
Redigerar bilder i Affinity Photo (både på Mac och iPad Pro) samt redigerar videos med appen Davinci Resolve, även där både på Mac och iPad Pro…
Fråga, finns det någon dedikerad drönarklubb norr om Stockholm?
Björn heter jag Ni som prenumererar på vår Swedron Media/YouTube-kanal vet vem jag är.
Började flyga drönare för ca 8 år sedan när Phantom 4 kom och gjort det professionellt sedan 2018-19.
Flyger främst med Inspire 3 idag men har flugit och flyger regelbundet med det mesta från DJI under uppdrag, utbildningar och i våra YouTube-projekt. Från Mini till Dock 2/3.
Vill någon nörda ner sig i jämförelser mellan specifika drönare eller kring kamerasystem/spec har jag bra koll på det
Mitt namn är Dag Samuelsson. I min hangar finns f.n. en DJI air 2 s och jag lärde mig grunderna i drönarflygning med en Mavic pro. Jag har drönarkort A1/A3 och A2. Dessutom har jag gått en utbildning på Mittuniversitetet som heter ”Bildjournalistik - filma med drönare”. Jag flyger, filmar och fotar så mycket som jag hinner (tyvärr lite för sällan) och är sugen på att utvecklas både som drönarpilot samt filmare och fotograf.
Jag tycker att detta community är ett fint initiativ som jag kommer att följa med stort intresse och förhoppningsvis kommer jag också att kunna bidra med något.
Younas heter jag och jobbar som mätningstekniker. Jag har flugit drönare ungefär 6 år. I början flög jag en hemmabyggd fpv, men fick inte riktigt till det och intresset flacknade men i samma veva som drönarkortet kom så behövde jag skaffa det för att flyga fpv (det var väldigt förvirrande ibörjan vad kraven var för fpv flygning).
Men samtidigt som mitt fpvintresse försvann så började vi flyga fotogrammetri på jobbet.
Då med en phantom 4.
Denna uppgraderades sedan till en mavic 3e. Den har jag flugit många områden och i olika uppdrag. Mestadels mängdberäkning med fotogrammetri.
Jag är väldigt intresserad i att skaffa specifik och har många funderingar kring olika arbetsflöden och moment för att effektivisera och säkerställa ett korrekt arbete.
Vårat företag utför drönarflygningar i norrland. Mycket järnväg, stenbrott och arbetsplatser.
Hej jag heter Nils!
Jag är hobbyfotograf och använder drönare för att bredda min palett av bilder.
Har flygit drönare sen första Air modellen, blev sen en Mavic 2 pro och numera en Air3s.
Gick med här för att få lite inspiration och ideer.
Hej Nils.
Är du nöjd med Air 3S?
Jag funderar på att själv skaffa en då min Mavic 2 zoom valt att ge upp.
Finns den de som du tycker är mindre bra?
Välkommen till forumet förresten.
Mvh, /Jimmie
Hej och tack!
Jag har egentligen inget dåligt att säga om den det är en formidabel maskin i luften även när det blåser rejält och riktigt bra med en 70mm lins också.
Jag hade en Mavic 2 pro innan och jag kan tycka att den kameran var aningen lite bättre.
Air3s är annars bättre på precis allt.
Köpte den med flymore och rc 2 kontrollen.
Lycka till med ditt köp
Hade man någon särskild motivering till att man uteslutit språk kravet, samt samt (urvalsfrågor) vad det nu kan bestå av? Låter som en ganska subjektiv bedömnings form?
Inte vad jag kan erinra mig (varit med på YH Akademins “Öppna Hus” frågestunder som “nuvarande student”). Jag gissar på att trycket har blivit ännu högre än förra året, som redan då var “rekord” och att det nu behövdes ännu mer “personligt urval”?
När jag gjorde det förra året, så var det alltså förutom alla vanliga “meriter” även prov på A1/A3 och A2, samt ett engelskaprov. Är ju förståeligt då utbildningen har mycket studiematerial på engelska - studiematerial som inte nödvändigtvis faller inom STS/Specifik utan angående “drönarbranschen” etc.
Hej!
Jag har också sökt utbildningen, men jag har också gått en annan utbildning hos YH-akademin tidigare och fick även då göra urvalsprovet. Det var en kort kurs på bara några veckor så jag tror det är lite standard hos dem. Provet jag gjorde var en form av IQ-test, och jag tycker mig ha läst någonstans att i stort sett alla test hos dem är likadana.
Själv är jag ny på detta med drönare, men dels så är det ju löjligt kul och dels så tror jag att det så småningom kan gå bra att kombinera med det jag redan kan och gör.
Jag har följt diverse fb-grupper men tycker att de ofta har tråkig ton och inte så mycket innehåll och ser fram emot att följa det som skrivs här istället :)!