Hejsan. Jag heter Mika. Är ny på detta med flygning och flyger just nu i bara i trädgården hemma. Är lite fumlig med knappar o reglage men det blir bättre o bättre.
Att komma underfund med kamera inställningar är ett nytt kapitel som jag inte begriper så mycket av.
Jag köpte mig en DJI AIR 3 S. Fick med 3 olika kamera filter som jag dock inte har provat än
Hej! Runar här. Jag har dragit igång egen låda vid sidan om under namnet Squadrone och håller till i Skåne. Har en Mini 4 Pro och försöker flyga och lära mig så mycket det går. Har arbetat med video på Axis ett antal år innan så jag är inte helt rookie på video. Arbetar idag med näring till lantbruk och är involverad i ett spännande projekt som taggat mig på att gå vidare med analys och stöd till lantbruk. Ambitionen är att växa organisk och finansiera en Multispectral drönare genom andra uppdrag. Så långt har jag sålt en handfull jobb, men jag har inte bråttom så detta får ta sin tid att bygga upp.
Spännande! Tycker att precisionsjordbruk med hjälp av drönare är ett oerhört spännande ämne, något som jag/vi fokuserade på under en större uppgift/uppsats under min snart färdiga “drönarutbildning”, samt något som jag ser Sverige ligga långt efter med, även gentemot våra nordiska grannar - så kommer komma stort, är jag övertygad om.
HDG! /M
Tackar !! Eftersom jag har “släppt skrivbordet” och vill göra något annat så vill man verkligen komma in.
//Fredrik
Hej!
Johan heter jag och bor i Agunnaryd utanför Ljungby i Kronobergs län.
Jag har jobbat skogligt i drygt 20 år och just nu arbetar jag med avverkningsplaneringar på Sveaskog.
Jag har en Mavic 2 Pro som jag använder i tjänsten till bland annat inventeringar, fotografering samt en och annan videoinspelning.
Drönare har jag sysslat med i ett par år, radiostyrt i form av modellflyg och modellbilar har jag sysslat med i drygt 25 år.
Hej!
Jag gjorde precis urvalstestet för att förhoppningsvis komma in på utbildningen till hösten. Det var frågor som har att göra med psykologi och logik, så inget man kan plugga sig till, men handlar mest om ens själv, hur man är som person och tänker.
Nu är der bara att hålla tummarna…
Tom heter jag.
Det är så kul att det nu finns en riktig forum där man kan läsa och skriva med andra på ett mer seriös sätt än på FB.
Har varit intresserad av drönare sen DJI kom ut med första drönaren Phantom 1 år 2013. Första drönaren var en leksaksdrönare, helt analog och svårt att lära sig, men så kul att flyga när man väl förstod hur det fungerade.
Flyger en Mini 3 Pro nu för nöjesskull. Fotar och filmar allt som faller ögat.
Jag har nu tagit nästa steg och sökt till utbildningen Specifik och håller alla tummar och tår att jag kommer in. Jag vill verkligen jobba med drönare i framtiden.
Hej!
Jag heter Mathias och har precis avslutat en ettårig utbildning inom UAS – kategori Specifik på TFHS i Ljungbyhed. Mitt examensarbete fokuserade på hur kommunal verksamhet kan börja arbeta inom Specifik kategori och jag har haft stort fokus på dokumentation, struktur och tillämpning i praktiken.
Till vardags jobbar jag som 3D-illustratör med inriktning mot butiksmiljöer och programmerar bland annat BIM-objekt i GDL. På fritiden flyger jag mina drönare (Mavic Air 2S och första modellen av Mavic Air) och jobbar med fotografering och media, gärna inom musik, porträtt och 360-produktion.
Ser fram emot att utbyta erfarenheter och lära mig mer av andra här i forumet!
Jag heter Suad och har flugit drönare sedan 2016–2017. Det började som en hobby och har med tiden utvecklats till ett stort intresse – särskilt inom FPV.
Min första drönare var bjässen GoPro Karma, och sedan dess har samlingen vuxit. På kamerasidan har jag bland annat en Mavic Pro (1:a gen), två DJI FPV, DJI Avata 2, DJI Air 3 och den nyligen införskaffade Mavic 4 Pro. När det gäller FPV flyger jag just nu med ett 15-tal drönare i olika storlekar och konfigurationer – varav två är egenbyggda.
Jag flyger mest för att fota och filma, men också för den unika FPV-känslan och det tekniska kring att finjustera och lära känna sina maskiner. Ser fram emot lära känna likasinnade och att utbyta erfarenheter!
Hej.
Heter Jon och simulerar fpv-flygning i flera år. Köpte en avata 2 när den kom ut. Funkar bra för cinematiskt flygning men lite tung och kraftlös för freestyle. Flyger mest en meteor 75 pro o4 nu men väntar på delar för konvertera den till en 3” 1s toothpick.
Har så klart drönarkort och registrerat avata 2. De andra är (långt!) under 250g.
En avionrc nexa 3,5 evo pro med 04 pro står högt upp på önskelista .
Stör mig mycket på Lantmäteriets regler för delning av bildmaterial då väntetiden är så lång och jag oftast flyger lågt (under trädtoppsnivå), långt från skyddsobjekt och dessutom med ganska vid vinkel på kamerorna så är faktiskt omöjligt filma nått av säkerhetsintresse.
Hej, jag började flyga drönare våren 2016. Började med en Aibot X6 och en gedigen 7-dagars utbildning i Tyskland. Sedan dess har jag flugit mer eller mindre aktivt i tjänst och privat. Har även flugit fixed-wing i tjänsten, men inte sedan 2018. Nu flyger jag allt från DJI Mini till Matrice 350 och började flyga fpv när jag insåg vikten av den kunskapen genom försvaret av Ukraina. Jobbar som mätingenjör men gör även andra uppdrag med UAS. Har flugit i flera andra länder inklusive Kanada och Singapore.
Hej!
Fredrik här, har flugit lite olika drönare genom åren men aldrig riktigt satsat utan mest lekt. Fotar med systemkamera och tanken med drönaren nu är fotogrammetri och göra film/media till jobbet. Kör en Matrice 4E som är en fröjd att flyga. Jag är ny inom fotogrammetri och hoppas kunna lära mig mer om detta.
Hej
Sidan som heter Hassebilder haft den sen 2003. https://www.hassebilder.se/ Varit mest motorsport fotograf. Sen 2019 Köpte jag mig första drönare. Fotografera då mest jobbet lite annat. Sen Har haft 3st Hubsan 2 Och nu gick över till DJI air 3s ! Lite av senaste filmen https://youtu.be/z9mufEstFw0?feature=shared . Stor skillnad på flyga denna!