Jag är den nyfikna typen som alltid vill testa gränserna på mina olika prylar, inklusive min drönare.
Sett lite filmer på Dji Mini 4 Pro som flygs med övervikt (förbjudet utan C1-kort?) och gjort lite tester nyligen.
Jag var på säker plats, monterade på ett kamerafäste 1/6” och en hållare för mobiltelefon - monterade en iPhone 13 Mini - totalvikten blev 503 gram mot originalets 249 gram.
Väldigt förvånad när jag kunde lyfta, ja, lyfta högt med denna uppsättning - drog upp Mini 4:an på 50 meters höjd och flög lite hit och dit, dock ej så långt från mig och kontrollen.
Slutsatsen är att det fungerar bra, men lite seg i rörelserna blev drönaren och filmen i iPhone 13 Mini var inte så mycket att ha pga skakningar - men det fungerade…
2 gillningar
Det är kul att testa i skyddade miljöer vad maskinerna klarar av.
Jag flög själv en Mavic 2 tills nyligen, och den har jag testat med allt från att flyga in och leverera fotbollar till fotbollsmatcher till att flyga runt med en flagga under sig.
I båda fallen med ca. 2 meter långa linor till lasten under maskiner för att inte trassla in rotorbladen.
2 gillningar
Intressant tråd, fick mig att tänka på kraschtestvideon med Mavic Air 2.
Att flyga med övervikt är som du säger inte tillåtet utan C1-klassning. På senaste har det blivit populärt med 4G-donglar tilll bland annat Mini 4 Pro. Denna göra att totalvikten överstiger gränsen för C0 och du behöver se till att C1-klassa drönaren. Här finns en guide för hur man gör:
Häftigt, vad för typ av fotbollsmatcher var detta?
1 gillning
Det var min sons lag som jag filmat, och det handlade om pojkar födda -07 och på blandade platser runt om i Stockholm.
C klasserna var inte aktuella när jag flög med last, laget är avvecklar sedan ca. 2 år tillbaka och det var flera år innan dess som ”lastflygningen” genomfördes. Vad som gäller idag är en helt annan sak! 
2 gillningar