Både ja och nej… De föreskrifter som reglerar vad man får göra i exempelvis naturreservat har ingenting med sunt förnuft och avväganden att göra. De är som jag skrev bindande och ska följas, precis som all annan lagstiftning. Föreskrifterna beslutas av länsstyrelserna i samband med att området blir ett naturreservat (kan givetvis uppdateras senare). Eventuellt tillstånd att flyga drönare där ändå (om det inte är tillåtet enligt föreskrifterna) beviljas av länsstyrelsen, inte av någon annan instans. Landstingen är väl dessutom utbytta mot regioner nu så hittar du sådana sidor så är de inte uppdaterade, nej. Utifrån det gissar jag att du nog heller inte egentligen har försökt att få något tillstånd att flyga där, och därmed inte vet om du skulle få ett nej som standardsvar? Vissa naturreservat och nationalparkerna är också restriktionsområden (syns i Drönarkartan), då krävs dessutom tillstånd från Transportstyrelsen.
Det är den ena delen av det.
Den andra delen, den mer generella aktsamhetsbestämmelsen i miljöbalken, kan man tycka lämnar mer öppet för tolkning. Men brott mot miljöbalken ses som allvarligt och brukar kunna medföra ganska kännbara straff.
Du har nog rätt i att ökade problem med drönare innebär strängare regelverk, men bästa sättet att inte hamna där är väl att dels följa den lagstiftning som finns, och dels iaktta en försiktighetsprincip. Ibland kan jag avstå från att flyga även om jag “har rätt till det”, just för att inte störa i onödan.
De föreskrifter som reglerar vad man får göra i exempelvis naturreservat har ingenting med sunt förnuft och avväganden att göra. De är som jag skrev bindande och ska följas, precis som all annan lagstiftning.
Nu var ju inte frågan om jag kan bryta mot reglerna så länge jag använder sunt förnuft även ifall ditt svar verkar syfta på att upplysa mig om detta.
Men du skriver ”precis som all annan lagstiftning”. Det är stor skillnad på ett absolut förbud (som att köra mot rött) och en regel som kräver en lokal bedömning på plats (som tex att ‘inte störa djurlivet’). Att gå i skogen, rida eller cykla är helt tillåtet i de flesta reservat, men även det kan göras på ett sätt som stör djurlivet om man agerar vårdslöst. Eftersom det inte finns ett flygförbud i föreskrifterna, är det just mitt ansvar som operatör och pilot att göra avvägningen på plats så att flygningen sker utan att störa – till exempel genom att flyga högt, hålla avstånd till häckningsplatser och göra det kortvarigt. Att använda omdöme och sunt förnuft!
Utifrån det gissar jag att du nog heller inte egentligen har försökt att få något tillstånd att flyga där, och därmed inte vet om du skulle få ett nej som standardsvar? Vissa naturreservat och nationalparkerna är också restriktionsområden (syns i Drönarkartan), då krävs dessutom tillstånd från Transportstyrelsen.
Du vill också upplysa mig om att man inte får flyga i nationalparker och i restriktionsområdena som syns på Drönarkartan? Jag tackar för visat intresse men tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussionen.
Du gissade dock helt rätt angående tillstånd, jag har inte sökt tillstånd. Anledningen är enkel: man kan inte söka tillstånd eller dispens från ett förbud som inte existerar. Om det specifika naturreservatet saknar föreskrifter mot luftfart, och drönarkartan visar att luftrummet är öppet, finns det inget lagstöd för Länsstyrelsen att ens pröva en tillståndsansökan. Jag brukar inte ansöka om lov för det som redan är tillåtet.
Jag blandade ihop namnen! Frågan var givetvis meningen att ställas till Bifrost så förstår om du inte satt på svaret!
Tror inte transportstyrelsen gör det heller.
Vad jag förstått så synkar https://drönarkarta.se/ med LFV karta, inte i text men med de markerade områdena. LFVs karta visar dock inte detta stora runda område runt jönköping.
Angående Borås flygplats som blivit en prick utan cirkel.
På hemsidan går det att läsa att flygplatsen ägs av Borås kommun och arrenderas och drivs ideellt av Borås Flygplatsförening som är ansvarig för verksamheten vid flygplatsen. Borås flygplats är normalt inte bemannad, utom när klubbmedlemmar finns på plats. Finns heller inget flygtorn så kanske det där flygförbudet aldrig vart befogat från första början. Jag var där på plats idag i ett annat syfte men frågade inget om detta då jag aldrig flyger i närheten av flygplatsen.
Du missförstår mig.
Det jag försöker få fram är att det mycket väl kan finnas ett tydligt förbud i föreskrifterna. De kan formuleras lite olika, men i föreskrifterna för Tiveden står det till exempel:
3 § Inom nationalparken är det förbjudet att
/…/
8. starta eller landa med luftfartyg, drönare eller liknande. Förbudet gäller både bemannade och obemannade luftfartyg.
Det liknar mer “du får inte köra mot rött” än “du får inte störa djur” och omfattar ett väldigt specifikt område. Det gäller inte alla skyddade områden, men för att veta det behöver man gå in på de föreskrifter som gäller just där man tänkt att flyga, och det kan man göra via Naturvårdsverkets karta skyddadnatur.se (och vid behov söka tillstånd om det finns ett uttryckligt förbud).
Angående Drönarkartan så förstår jag att du har koll på den, min poäng var att det kan behövas tillstånd från både länsstyrelse och Transportstyrelsen om området både är skyddad natur och restriktionsområde.
Jag ber trådstartaren om ursäkt för trådkap, det var inte meningen att det skulle bli så lång diskussion.