Ny gratis tjänst för att förenkla drönarflygande i Sverige

Hej på er,

Det här är mitt första inlägg, även om jag köpte min drönare för något år sedan. Det första som slog mig, när jag läste på om de regler som gäller här i Sverige, var hur svårt det var att hitta en plats att faktiskt få flyga på. LFV:s karta är ju bra, men också ganska begränsad i hur man ska överföra det till sin egen exakta position ute i fält. Man kan inte heller se Naturvårdområden, som vi ju ofta behöver ha koll på.

Så för mig egen och alla andras hjälp utvecklade jag svensk drönarkarta.se.
Jag har även lagt till geofencing, så säg att du planerar att flygga 500m från din angivna position, riskerar du då att komma in i ett förbjudet område så varnar tjänsten dig. Du kan också pricka in en plats på kartan du vill åka till, och exportera det till exempelvis google maps.

Ni kan väl gå in och kolla om det är något som kan vara av nytta för er? Självklart är allt helt gratis.

Bästa hälsningar

Viktor

1 gillning

Hej Viktor,

Jag färstår hur du kände det med svårigheter att hitta en platts som du kunde flyga från. Jag känner vät till det och svårigheter att hitta någon plats ute i skogen med min Mavid 2 pro som var väldigt begränsad.

Jag sålde den till slut o köpte en Mini 3 pro som är under 250 gram istället några år sedan.

Det var myckt energi som du lagt ner i den här fina drönar kartan, så jag har varit inne och titta lite i den. Jag bor i Karlskoga som inte är en stor stad. Jag hade nu flera ställen som jag kunde flyga och öva lite och hålla batterierna i gott skick. Vi har ju en liten flygplatts här och Bofors skjutfält, så man får akta sig lite så att man inte kommer in på dessa områden.

Nu såg jag på din karta att vårat flygfält nu täcker en cirkel på 5km så det begränsar mig väldigt mycket nu. Detta var nytt för mig eftersom när jag kollat detta några år sedan och var ganska säker på att det då inte var 5Km. Så jag undrar om du vet om avståndet man nu måste hålla sig till har ändrats. Kommer tyvärr inte ihåg hur långt avstånded var då som man måste hålla sigt till, kanske var det 1 eller 2Km.

Jag skall gå in på din karta och gå igenom allt igen.

Tack igen för ditt fina arbete du gjort med kartan.

Hälsningar

Torgny

Ursäka har en fråga om Flygplats / Heliport

KARLSKOGA

Flygplatskod: ESKK

Skyddszon: 5 km radie (röd streckad linje)

Regler: Flygning inom 5 km kräver tillstånd, alternativt är maxhöjden begränsad till 50 m AGL (10 m för heliportar) om ingen CTR är aktiv.

Betyder reglen att om man inte flyger högre än 50m att man inte behöver få tillstånd först för att flyga innanför 5Km?

Hälsningar

Torgny

Det är nog en bra idé att kolla Drönarkartan lite oftare och inte förlita sig på informationen som stod för några år sedan. Då jag bara flugit i ett år så kan jag av egen erfarenhet inte säga hur ofta de ändras men under den tiden har det alltid vart 5 km så generellt ser jag flygplatser som fasta områden.

På tal om erfarenhet så slog det mig att man ofta pratar över tid… där jag då har knappt ett års erfarenhet vilket givetvis inte går att jämföra med någon som har många års erfarenhet. Men om jag kollar på statistiken så har jag sedan jag köpte min första drönare varje dag gjort 3.2 flygningar, flygit i totalt 18 minuter, ett totalt avstånd på 3.6 km. Det är dock möjligt att vid eventuella uppdrag så är det flygtimmar man efterfrågar för att ta reda på pilotens flygvana.

För att återgå till flygplatser, ska flyga nära en flygplats så kollar jag alltid upp innan, dels för att de kan ha kommit upp nya tillfälliga områden där det råder flygförbud men också för att det går väldigt snabbt och kolla upp och slippa osäkerhet.

Jag antar du syftar på Örebro flygplats. För att flyga inom den röda cirkeln så måste du ha tillstånd.
Du får flyga utanför den röda cirkeln men om du fortfarande befinner dig inom det senapsgula lite avlånga kantiga området så får de bara ske på 50 meters höjd.

Denna regel gäller samtliga flygplatser med passagerartrafik. Skulle du befinna dig nära en Militärflygplats som tex Sotenäs och Karlsborg så måste du precis som ovan nämnda flygplatser ha tillstånd för att få flyga inom röd cirkel. Skillnaden är att om du flyger utanför den röda cirkeln men fortfarande befinner dig inom det senapsgula lite avlånga kantiga området så får du här bara flyga på 10 meters höjd.

Hej,

Tack för ditt svar som är väldigt klart o tydligt.

Jag bor i Karlskoga som har en civil flygplats som inte används så ofta.

Jag har 2 platser som jag brukar flyga på för att hålla batterierna i got skick och hålla mig i form med flygningen tills jag tar drönaren med mig när jag åker på semester om jag får lov att flyga på de platser jag åger till.

Nu har jag hittat följande om jag förstår det rätt:

Det stämmer att höjdgränsen för drönare inom vissa militära flygplatsers kontrollzoner (CTR) eller vid aktiva heliportar kan vara nere på 10 meter över marken. Inom civil CTR är grundregeln istället max 50 meter.

Höjdgränsen för drönare inom vissa militära flygplatsers kontrollzoner (CTR) eller vid aktiva heliportar kan vara nere på 10 meter över marken. Inom civil CTR är grundregeln istället max 50 meter.

Vid Karlskoga flygplats (civil) och med din DJI Mini 3 Pro (<250 g) gäller specifika regler eftersom flygplatsen inte har en permanent aktiv CTR-zon (kontrollzon) med flygtrafikledning på samma sätt som de stora trafikflygplatserna. Luftrummet runt Karlskoga är i stället en så kallad TIZ (Trafikinformationszon) eller helt okontrollerat, beroende på om tornet är bemannat eller inte.

Det här var viktigt att veta: Krav på samråd vid flygning över 50 meter: Om flygplatsens TIZ (Trafikinformationszon) är aktiv, får du inte flyga högre än 50 meter över marken utan att först ha samrått med flygplatsen. Du kan alltså inte utnyttja drönarens fulla maxhöjd på 120 meter.

Tyvärr så är den röda cirkeln mitt på den ena platsen där jag flyge mäst och övar. Så om fligfältet inte är aktivt så förstår jag att jag kan flyga up till max 50M som är helt ok med mig. Cirkeln ligger just över mitten på området på järdet där jag flyger som är en frisby bana nere vid Sandviksbadet.

Jag kommer nu att alltid kolla din fina map så att jag håller mig på rätt sisda av lagen.

Tack igen för ditt svar och länken till drönarkarta.

Hälsningar

Torgny

Tja!
Vill först och främst skriva att du/ni som gjort detta har gjort ett grymt jobb! :slightly_smiling_face:

Har vart inne och testat funktionerna och även jämfört eran karta med LFVs drönarkartra (För & Nackdelar) Kände att jag då också behövde skaffa mig lite info om LFVs karta och frågade därför AI som skriver.

LFV skapade och lanserade sin första version av drönarkartan 2015. Den har sedan dess varit i drift i olika versioner och uppdateras kontinuerligt med ny funktionalitet och uppdaterade luftrumsregler.

Då jag bara vart verksam som pilot i ett år och bara sett LFVs karta i den version som i dagsläget är online så kan jag inte heller se hur den förändrats över tid. Försökte med hjälp av Wayback Machine få mig en bild av tidigare versioner men litar inte riktigt på att den kan återge det korrekt pga av att hela siten i stort sett bygger på att hämta in information. Att den information den laddar in också är från den tidpunkten känns tveksamt.

Min egna uppfattning om LFVs karta har dock alltid vart att man skapade den. Den har sedan hela tiden uppdaterats med aktuell info men själva siten har stått still, dvs hela det visuella intrycket med grafik osv känns stenålder.

Vad jag kan se så hämtar ni in samma information som LFVs karta gör men ni presenterar det på ett modernt sätt som ligger i tiden. LFVs karta är i stort sett gul och grå medans ni använder mer färger för att att särskilja de olika zonerna. Enligt AI har deras karta uppdateras kontinuerligt med olika funktioner men tycker även där att den inte har funktionaliteter som är i linje med vad som faktisk mär möjligt i skrivandets stund.

Exempelvis bifogad bild som visar satellit (LFVs till vänster & Drönarkarta.se till höger).
Vart hämtar den ens in den suddiga satellitbilden?

Det kan vara så att de bara fokuserat på att det absolut viktigaste ska presenteras för besökaren.
Jag gillar eran sida med hela menyfältet till vänster där man har ganska många val och på så vis kan personalisera sin upplevelse. Mycket handlar nog om att det är Luftfartsverket som skapat drönarkartan. Då det är ett statligt affärsverk vars uppgift är att tillhandahålla information rörande flygtrafiken så är det också där fokus ligger. Dvs även om de precis som ni också skulle kunna hämta in information om Naturreservat så gör dom inte det för det helt enkelt inte ligger på deras bord utan sådana intressen hamnar hos Naturvårdsverkets.

Ni behöver inte förhålla er till detta utan kan vara gränsöverskridande och välja att ha med det som kan vara av intresse för vi som flyger drönare. Det behöver då heller inte vara en karta som bara visar olika typer av flygförbud. Jag antar det går ladda in ganska mycket information så kartan skulle också kunna innehålla tips och rekommendationer där den som gillar fin natur kan bocka i ett sånt val i menyn och då se sådana ställen som antingen andra besökare kan registrera eller att det hämtas från någon databas.

Jag har själv besökt många naturreservat, framförallt i västra götaland. Jag har dock inte besökt alla då det finns 580 stycken. Alla är dessutom inte lämpade att dokumentera från ovan. Jag kommer absolut använda denna kartan för tycker det ger en bra överblick på alla reservaten. Jag ser då inte dessa som zoner med flygförbud, snarare tips på platser dit jag kan åka och flyga. Så länge det inte är fågelskydd eller annan lokal regel så är det inga förbud.

Lite konstruktiv feedback
Alla zoner verkar vara något som hämtas in automatisk men informationen när man klickar på dem särskiljer sig från den som visas på LFVs karta. Är det ni som formulerar dessa texter eller hämtas information från något ställe. Här har man chansen att på ett tydligare sätt skriva vad som gäller. LFVs information kan ibland vara svår att tyda.

Flygplatser

Drönarkartan.se
Regler:
Flygning inom 5 km kräver tillstånd, alternativt är maxhöjden begränsad till 50 m AGL (10 m för heliportar) om ingen CTR är aktiv.

LFV drönarkarta
Flygning i kontrollzon LANDVETTER CTR mindre än 5 km från flygplatsens banor får bara ske efter särskilt tillstånd av flygtrafikledningen. På höjder mindre än 50 m från marken och mer än 5 km från flygplatsens banor krävs inget särskilt tillstånd för drönare med vikt upp till 7 kg och hastighet under 90 km/h.

Precis som en annan användare skrev i tråden så tycker jag det är ganska otydligt vad som gäller om jag läser eran text. Att tillstånd krävs inom 5 km förstår jag. Resten tolkar jag som att det finns ett alternativ där det ej behövs tillstånd men att jag då får flyga på max 50 meter. Då det är en dedikerad drönarkarta så känns det också konstigt att helikopter nämns.

Jag vet inte exakt hur tekniken bakom ser ut men på flygplatser så skiljer sig markeringen med 5 km förbud mot den som LFV har. Är detta något ni gjort själva? Då alla är lika stora och har samma form så förstår jag ju att det också är enklare och göra detta till skillnad mot tillfälliga militära områden med flygförbud. Här har jag egentligen inget att tilläga. Ni är konsekventa genom att skriva 5 km och ha använda er av en cirkel. LFV har gjort en oval cirkel som är formad som ett kinderägg. De skriver inom 5 km men mäter man den ovala cirkeln så är den 10 x 13 km. Man har lagt till en och en halv extra kilometer åt de hållen flygplanen lyfter och landar åt. Det uppstår en viss osäkerhet hos piloten vad som gäller, om man nu tvunget ska vara just vid gränsen och flyga.

En annan sak som jag märkte av en ren slump var när jag skulle testa min GPS funktion. Den funktionen fungerade både visuellt och med ett pipande ljud. Jag blev dock förvånad att den gav utslag då jag är hemma och det inte finns några förbud där jag bor.

GEOFENCE-VARNING
Du står inuti restriktionszonen “BORÅS UAS”. Flygförbud!

Detta kan inte stämma så var tvungen att dubbelkolla. Både eran och LFVs karta visar då att man utökat området med flygförbud runt sjukhusets helikopterplatta från 2 km till 3 km. Det har tidigare stått en text att det är flygförbud inom 1 km från helikopterplattan, denna är nu borttagen vilket gör det lätt att missa att det nu är 1.5 km från helikopterplattan.

Ville dubbelkolla om detta var något lokalt så kollade GBG men kunde också se att det nu även där var 1.5 km som gällde från helikopterplattan vid Sahlrenska. Helikopterplatta nämns dock inte längre i texten.

Kollar man där emot på Östra Sjukhuset (Detta förbud saknas på drönarkartan.se) så är det precis som det tidigare även var på Borås Lassaret och Sahlgrenska.

Helikopterflygplats 1 km

GOTEBORG/Ostra sjukhuset
Flygning närmare än 1 000 m från helikopterflygplats får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats.

Vet inte varför de utökat ytan på vissa helikopterplattor men inte andra. Tänkte att det är lika bra och mäta även flygplatserna så inte de ändrats så kollade Säve som numera tydligen heter Säve helikopterflygplats.
Mycket riktigt så mäter radien nu 7 km istället för tidigare 5 km. LFV har också tagit bort texten som stod innan.

Förmodligen har de tagit bort texten för att eliminera risken där det står en sak och visar en annan.
Detta kanske ni får göra också då informationen som står inte stämmer med det cirkeln visar

Flygplatskod: ESGP
Skyddszon: 5 km radie (röd streckad linje)
Regler: Flygning inom 5 km kräver tillstånd, alternativt är maxhöjden begränsad till 50 m AGL (10 m för heliportar) om ingen CTR är aktiv.

Detta var nog allt jag hade just nu!
I det stora hela så tycker jag denna nya kartan var riktigt bra och något jag i fortsättningen kommer använda istället för LFVs karta.

Hej!

Stort tack för din fantastiska och konstruktiva feedback! Det är precis den här typen av detaljerade observationer från aktiva drönarpiloter som hjälper oss att göra drönarkartan.se ännu bättre och säkrare.

Vi har precis rullat ut en större uppdatering baserat på dina punkter. Här är en förklaring till hur det ligger till bakom kulisserna och vad vi har ändrat:

1. Källor och hur texterna formuleras

Du har helt rätt i att informationen skiljde sig. All geografisk data (koordinater och gränser) hämtas automatiskt via LFVs officiella databaser (WFS). Däremot hade vi i den första versionen formulerat om och förenklat reglerna i popup-rutorna själva för att göra LFVs ofta svårtolkade och kompakta texter mer lättlästa.

Tyvärr blev det lite för förenklat och missvisande (särskilt att helikopter nämndes i popuperna för vanliga flygplatser). Vi har nu delat upp detta helt:

• Flygplatser har nu en egen tydlig text som förklarar CTR-undantaget (att man får flyga upp till 50 m AGL utan tillstånd om man väger under 7 kg, flyger under 90 km/h och befinner sig mer än 5 km från landningsbanorna).

• Helikopterflygplatser har fått helt egna markeringar och popuper som förklarar reglerna som gäller där (samråd krävs inom 1 000 meter, och max 10 meter flyghöjd i CTR utanför 1 000 meter).

2. Flygplatsernas ovala skyddszon (“kinderägget” vs cirkel)

Din observation är 100 % korrekt! Enligt Transportstyrelsens regler (TSFS 2021:130) gäller restriktionerna inom 5 000 meter från flygplatsens banor (landningsbanorna) – inte från mittpunkten (ARP). Eftersom en landningsbana är en linje på flera kilometer blir en 5 km-buffert runt den en stadionform / oval (därav måttet ca 10 x 13 km).

Tidigare ritade vi bara en enkel 5 km-cirkel runt flygplatsens mittpunkt. Det var en förenkling som faktiskt kunde bli farlig eftersom en pilot som flög vid banänden kunde vara utanför vår cirkel men ändå under 5 km från själva landningsbanan.

• Åtgärd: Vi har nu lagt till LFVs officiella lager för landningsbanornas skyddszoner (DAIM_TOPO:RWY5K). För de flygplatser som har dessa ritar kartan nu ut det exakta “kinderägget” (rödstreckad oval yta). För mindre flygfält där data saknas faller vi tillbaka på en cirkel.

3. Geofence-varningen vid ditt hem (“BORÅS UAS”)

Det här är faktiskt ett kvitto på att geofence-funktionen fungerar precis som den ska! Transportstyrelsen och LFV har nyligen uppdaterat UAS-restriktionszonerna runt flera sjukhushelikopterplattor (bland annat Borås Södra Älvsborgs sjukhus och Sahlgrenska i Göteborg).

• De har utökat zonen från en radie på 1 km till 1,5 km (vilket ger en diameter på 3 km).

• Zonen heter officiellt “BORÅS UAS” i Transportstyrelsens nationella databas (ED-318-formatet), vilket är anledningen till att varningstexten visade det namnet. Att du fick en geofence-varning hemma beror alltså på att ditt hem ligger inom den nya, utökade 1,5 km-zonen.

4. Östra Sjukhuset som saknades

Östra Sjukhusets helikopterplatta saknades tidigare eftersom den inte är definierad som en formell geografisk UAS-zon i Transportstyrelsens ED-318-databas (till skillnad från Sahlgrenska och Borås). Däremot är den en aktiv helikopterflygplats med en skyddszon på 1 000 meter.

• Åtgärd: Vi har nu integrerat LFVs officiella databas för helikopterflygplatser (DAIM_TOPO:HKP1K). Östra Sjukhuset syns nu på kartan med en rödstreckad cirkel på 1 km och information om att samråd krävs innan flygning.

5. Säve Helikopterflygplats (7 km diameter)

Säve har som du nämner övergått till att vara helikopterflygplats. Den officiella UAS-zonen för Säve (ESU209) är definierad med en radie på 3 500 meter, vilket ger en diameter på 7 000 meter (7 km).

• Vi har tagit bort den gamla generiska 5 km-flygplatscirkeln för Säve och visar nu enbart den korrekta 3,5 km-cirkeln (7 km tvärsöver) som hämtas direkt från zondata, vilket stämmer helt överens med LFVs visning.

Hoppas detta förtydligar hur kartan är uppbyggd. Tack igen för att du hjälper oss att hålla kartan korrekt och säker!

Hej Torgny,

Stort tack för din kommentar och vad roligt att du uppskattar drönarkarta.se! Det värmer att höra att sajten hjälper dig att planera dina övningsflygningar.

Eftersom du flyger med en DJI Mini 3 Pro (vilket är en drönare under 250 gram) och övar i Karlskoga, så finns det faktiskt något som ger dig ännu mer frihet när flygfältet INTE är aktivt. Men jag tycker också att du tänker helt rätt kring säkerheten:

När flygfältet (TIZ-zonen) INTE är aktivt:

När flygplatstornets bemannade öppettider är slut och zonen inte är aktiv, övergår luftrummet till att bli okontrollerat (så kallat Klass G-luftrum).

• Juridiskt: I okontrollerat luftrum gäller EU:s standardregler för den öppna kategorin. Det innebär att du faktiskt har rätt att flyga upp till 120 meter över marken (inte bara 50 meter), förutsatt att du behåller synkontakt med drönaren.

• Praktiskt (Säkerhet): Även om du juridiskt får flyga upp till 120 meter när fältet är stängt, är din tanke att begränsa dig till max 50 meter vid Sandviksbadet ett extremt klokt och ansvarsfullt beslut.

Varför din 50-metersgräns är ett jättebra beslut vid Sandviksbadet:

Sandviksbadet ligger precis vid sjön Möckeln, vilket är mycket nära Karlskoga flygplats inflygnings- och startvägar.

Även när flygplatsen är “stängd” (det vill säga att ingen flygtrafikledare sitter i tornet) så är flygfältet fortfarande öppet för privatflyg, sportflyg och inte minst ambulansflyg (helikopter och flygplan) som startar och landar dygnet runt. Dessa piloter flyger då enligt så kallade VFR-regler (visuell flygning) i Klass G-luftrum och kan ligga mycket lågt över badet och frisbeebanan inför landning.

Genom att du själv väljer att hålla dig under 50 meter minimerar du risken för konflikter med bemannat flyg avsevärt. Kom ihåg grundregeln att du som drönarpilot alltid har väjningsplikt mot alla bemannade luftfartyg – hör du ett flygplan eller helikopter på ingång är det bara att sänka höjden eller landa direkt.

Önskar dig stort lycka till med ditt flygande och din batterivård! Fortsätt kika på kartan och flyg säkert.

Hej och tack för ditt svar Viktor och Kamikaze,

Det var mycket interesant information. Vill här bara bekräfta att jag har förståt rätt.

Krav på samråd vid flygning över 50 meter: Om flygplatsens TIZ (Trafikinformationszon) är aktiv, får du inte flyga högre än 50 meter över marken utan att först ha samrått med flygplatsen. Här förstår jag att om flygplatsens zon inte är aktive så får jag flyga up till 50m inanför den röda streckade zonen.

Som Kamikaze sa: Regler: Flygning inom 5 km kräver tillstånd, alternativt är maxhöjden begränsad till 50 m AGL (10 m för heliportar) om ingen CTR är aktiv. Vad jag förstår är att om CTR zonen inte är aktiv så får jag flyga inom den röda streckade zonen, men bara up till max 50m.

Som Viktor sa: När flygfältet (TIZ-zonen) INTE är aktivt:

När flygplatstornets bemannade öppettider är slut och zonen inte är aktiv, övergår luftrummet till att bli okontrollerat (så kallat Klass G-luftrum).

• Juridiskt: I okontrollerat luftrum gäller EU:s standardregler för den öppna kategorin. Det innebär att du faktiskt har rätt att flyga upp till 120 meter över marken (inte bara 50 meter), förutsatt att du behåller synkontakt med drönaren. Med detta förstår jag att kan flyga up til max 50m inom zonen utan några problem. Ursäkta om jag inte förstår allt helt. Jag har varit borta från Sverige i över 50 år och har lite problem med min svenska oche ords betydelser.

• Jätte tack än en gång för era svar och beskrivningar. Det var mycket interesant för mig.

• Hälsningar

Torgny

Ursäkta men jag har en fråga till:

För Karlskoga så finns den röda streckade skyddszonen på 5km. Hur vet man on zonen är öppen eller stängd? Ser det annorlunda ut på din LFV:s karta om den är öppen eller stängd? Eller måste man ringa tornet och fråga. Jag provade att ringa men kunde inte bli koplad, så kanske zonen är stängd?

Hej! En liten heads up kring denna del av din text:

”Jag har själv besökt många naturreservat, framförallt i västra götaland. Jag har dock inte besökt alla då det finns 580 stycken. Alla är dessutom inte lämpade att dokumentera från ovan. Jag kommer absolut använda denna kartan för tycker det ger en bra överblick på alla reservaten. Jag ser då inte dessa som zoner med flygförbud, snarare tips på platser dit jag kan åka och flyga. Så länge det inte är fågelskydd eller annan lokal regel så är det inga förbud.”

Du nämner visserligen fågelskydd och lokal regel kort, men jag skulle vilja förtydliga att det finns särskilda föreskrifter (dvs lagstiftning) som gäller för varje enskilt område (exempelvis naturreservat).. Här behöver man alltså gå in och läsa varje enskilt beslut för att veta vad som gäller just i det område man tänkt att flyga. Följer man inte det riskerar man att dömas för brott/förseelse mot områdesskydd. Utöver det så finns en mer generell bestämmelse som anger att man inte får störa djur (artskyddsbrott). Det finns domar avseende just fjärrpiloter som inte följt dessa bestämmelser och böterna kan bli dryga (fängelse ingår också i straffskalan). Bestämmelserna finns i miljöbalken (29 kap. 2-2b §§).

Tja!

Tack för en djupgående kommentar angående regler gällande drönare vid naturreservat. Detta hade också kunnat vara bra information att ha med på sidan. Att man efter Naturreservat inom parentes skriver (Regler gällande Naturreservat) och när man klickar där får upp ett lager eller popup som tydligt förklarar detta.

Syftet från min sida var att belysa det positiva med att ha med denna funktion på sidan, att dessa extra val gör siten roligare och mer användbar för besökaren. Man är inte bunden till att bara delge information innehållande olika typer av förbud som kanske Luftfartsverket måste förhålla sig till på sin sida. Här är det fritt fram att (om man vill) också ha med tips och rekommendationer.

Jag förstår att man har valt att ha med dessa områden just för att uppmärksamma en på att förbud eller lokala restriktioner kan förekomma. För min del får det dock en annan funktion då jag tycker det ger en bra översikt över naturreservat som jag då ofta besöker. Jag hade kunnat skriva ett jättelångt inlägg om vilka regler som gäller kring sådana besök men nu var det inte det som var syftet utan feedback till sajten, positiv och negativ!

1 gillning

Jag är helt med på syftet med ditt inlägg, så detta var bara en liten parentes (och lite off topic) med ett förtydligande. Jag tänker att det kan vara många som läser här på forumet och alla har kanske inte koll på vad som gäller.

1 gillning

På min länk blir bakgrunden svart och svårare att läsa av. Är det en inställning man kan göra så det blir ljus bakgrund istället på kartan?

Hej,

Absolut - du kan ändra till ljus bakgrund under ”Kartlager”

Detta är ett exempel på hur saker borde fungera, inte bara gällande drönare utan i arbetslivet i allmänhet. Ofta står det i någon beskrivning att det är så processen ska gå till men i praktiken så blir det aldrig så. Presentation av tjänsten > Feedback från användare > Skaparna lyssnar och tar till sig av feedbacken och åtgärdar det som behövs och presenterar det. Allt inom loppet av 2 dagar! Hade väl i andra sammanhang hamnat i nån hög i flera veckor innan någon ens tittat på det och då kanske valt ut en grej att fixa som sedan är live yterliggare några veckor senare! Världsklass helt enkelt!

Ska läsa igenom sakerna gällande dessa flygplatser ni pratar om. Jag valde att ej nämna dessa då Luftfartsverket även där hade gjort nån uppdatering kring dessa som jag ej förstod. Detta gäller flera flygplatser av samma dignitet men i exemplet är det Viared i Borås. Här har man tagit bort cirkeln helt och hållet och kvar är en svart prick och så står det BORÅS. Klickar man på pricken har de även här tagit bort text , enda som står är:

Flygplats: ESGE - BORÅS

Kan bara tolka det som att inga förbud gäller där nu. Om det har något att göra med det som diskuteras ovan att TIZ inte är aktiv. Det har dock alltid vart en cirkel runt så länge jag minns!

Hej Kamikaze.

Interesant att höra att dom tagit bort den röda streckade cirkeln för Borås.

Jag skrev till Transportstyresen här om dagen och fick en bekräftelse om hur det fungerar här i Karlskoga så nu är allt klart för mig. Kanske dom en dag tar bort den steckade linjen här också.

Tack för ditt mejl.

Karlskoga flygplats (ESKK) ligger i sin helhet i okontrollerat luftrum (luftrumsklass G). Det finns ingen flygtrafikledning vid flygplatsen och därmed ingen 5-kilometerszon du behöver ta hänsyn till. Du kan enligt reglerna för att flyga drönare flyga inom synhåll upp till 120 meter över markytan vid och omkring flygplatsen. Det är dock rekommenderat att ta kontakt med flygplatsen eller en lokala flygklubben innan man flyger drönare invid eller på flygplatsen för att höra om det finns någon planerad flygverksamhet. Om du inte fått kontakt med dem på det telefonnummer du anger, kan du även testa följande nummer: 0586 517 31. Får du ingen kontakt kan du som beskrivet ovan ändå flyga, men extra vaksamhet på annan luftfart är rekommenderat. Kom också ihåg att det alltid är fjärrpilotens ansvar att hålla undan för bemannad luftfart. Jag vill även passa på och informera om restriktionsområdet ESR124 Björkborn, som ligger nära flygplatsen.

Hälsningar

Torgny

1 gillning

Okej! Bra att kolla upp då det inte alltid är klart som korvspa vad som gäller :smiley:

Var det egentligen meningen att skriva till Luftfartsverket? T-styrelsen kanske har koll också eller bollade dom vidare frågan.

Torgny!

TILLFÄLLIG RESTRIKTION (NOTAM/SUP)

HULT

Giltig från: 2026-08-11

Giltig till: 2026-08-11

Den gigantiska cirkeln runt Jönköping gäller en dag. Ska den ligga uppe fram tills dess?

Jag fårstår! Mycket handlar om sunt förnuft på plats där man får göra vissa avvägande, vad som är lämpligt osv… Vad är syftet med flygningen, ska man filma och använda materialet till nåt. Är det bara för skoj skull kanske man bör låta bli. Behöver man filma nåt så ser man till att göra det snabbt och smidigt så man stör så lite som möjligt.

Nu när Naturreservat ändå är på tapeten så har jag några funderingar!

Då jag ofta besöker naturreservat så besöker jag ofta landstingets sida, västkuststiftelsen eller där information finns att hämta. Överlag så är informationen samma på de flesta ställen över vad man får göra och inte får göra. Jag tror dock att dessa sidor inte är riktigt uppdaterade, än mindre de skyltar som finns vid reservaten.

Skulle man kontakta landstinget och fråga om man får flyga drönare då hade det blivit nej. Det är lixom standardsvaret och finns ingen som helst fördel för dem att svara ja på en sån fråga!

Sedan finns det vissa regler/anvisningar som är en tolkningsfråga.

Att flyga över någons privata tomt är okej så länge det inte stör den som bor där eller är intigritets-kränkande. I praktiken så blir det ju den som bor där som då bestämmer om det är olagligt. Vill personn inte att man flyger där så kan den hävda det är störande.

Samma regler finns vid naturreservat

Man får inte störa djurlivet, Inte bete sig på ett sätt som kan vara störande för djurlivet. Formuleringarna kan vara annorlunda men budskapet detsamma.

Detta blir ju också en tolkningsfråga om vad som anses störande. Klart en drönare är störande för djurlivet, de är ju rädda för det mesta så att bara uppenbara sig på platsen är ju också störande för djurlivet… så med en sån formulering garderar man sig för i stort sett vad som hellst.

Jag tror att sålänge det inte rapporteras in problem om drönare så kommeer det vara som det är nu. Skulle det dock hända några upprepande incidenter så kan det not leda till nationella krafttag med nya regler, material kring detta.

Hej,

Jag skrev till Transportstyresen för att få ett rätt svar och det fick jag. Swedron sa samma sak när jag pratade med dom.

Hur länge den tillfälliga restiktionen för Hult gäller har jag ingen aning om. Prova Transportstyresen o se vad dom säger. Det står ju bara en dag.