Tja!
Vill först och främst skriva att du/ni som gjort detta har gjort ett grymt jobb! 
Har vart inne och testat funktionerna och även jämfört eran karta med LFVs drönarkartra (För & Nackdelar) Kände att jag då också behövde skaffa mig lite info om LFVs karta och frågade därför AI som skriver.
LFV skapade och lanserade sin första version av drönarkartan 2015. Den har sedan dess varit i drift i olika versioner och uppdateras kontinuerligt med ny funktionalitet och uppdaterade luftrumsregler.
Då jag bara vart verksam som pilot i ett år och bara sett LFVs karta i den version som i dagsläget är online så kan jag inte heller se hur den förändrats över tid. Försökte med hjälp av Wayback Machine få mig en bild av tidigare versioner men litar inte riktigt på att den kan återge det korrekt pga av att hela siten i stort sett bygger på att hämta in information. Att den information den laddar in också är från den tidpunkten känns tveksamt.
Min egna uppfattning om LFVs karta har dock alltid vart att man skapade den. Den har sedan hela tiden uppdaterats med aktuell info men själva siten har stått still, dvs hela det visuella intrycket med grafik osv känns stenålder.
Vad jag kan se så hämtar ni in samma information som LFVs karta gör men ni presenterar det på ett modernt sätt som ligger i tiden. LFVs karta är i stort sett gul och grå medans ni använder mer färger för att att särskilja de olika zonerna. Enligt AI har deras karta uppdateras kontinuerligt med olika funktioner men tycker även där att den inte har funktionaliteter som är i linje med vad som faktisk mär möjligt i skrivandets stund.
Exempelvis bifogad bild som visar satellit (LFVs till vänster & Drönarkarta.se till höger).
Vart hämtar den ens in den suddiga satellitbilden?
Det kan vara så att de bara fokuserat på att det absolut viktigaste ska presenteras för besökaren.
Jag gillar eran sida med hela menyfältet till vänster där man har ganska många val och på så vis kan personalisera sin upplevelse. Mycket handlar nog om att det är Luftfartsverket som skapat drönarkartan. Då det är ett statligt affärsverk vars uppgift är att tillhandahålla information rörande flygtrafiken så är det också där fokus ligger. Dvs även om de precis som ni också skulle kunna hämta in information om Naturreservat så gör dom inte det för det helt enkelt inte ligger på deras bord utan sådana intressen hamnar hos Naturvårdsverkets.
Ni behöver inte förhålla er till detta utan kan vara gränsöverskridande och välja att ha med det som kan vara av intresse för vi som flyger drönare. Det behöver då heller inte vara en karta som bara visar olika typer av flygförbud. Jag antar det går ladda in ganska mycket information så kartan skulle också kunna innehålla tips och rekommendationer där den som gillar fin natur kan bocka i ett sånt val i menyn och då se sådana ställen som antingen andra besökare kan registrera eller att det hämtas från någon databas.
Jag har själv besökt många naturreservat, framförallt i västra götaland. Jag har dock inte besökt alla då det finns 580 stycken. Alla är dessutom inte lämpade att dokumentera från ovan. Jag kommer absolut använda denna kartan för tycker det ger en bra överblick på alla reservaten. Jag ser då inte dessa som zoner med flygförbud, snarare tips på platser dit jag kan åka och flyga. Så länge det inte är fågelskydd eller annan lokal regel så är det inga förbud.
Lite konstruktiv feedback
Alla zoner verkar vara något som hämtas in automatisk men informationen när man klickar på dem särskiljer sig från den som visas på LFVs karta. Är det ni som formulerar dessa texter eller hämtas information från något ställe. Här har man chansen att på ett tydligare sätt skriva vad som gäller. LFVs information kan ibland vara svår att tyda.
Flygplatser
Drönarkartan.se
Regler: Flygning inom 5 km kräver tillstånd, alternativt är maxhöjden begränsad till 50 m AGL (10 m för heliportar) om ingen CTR är aktiv.
LFV drönarkarta
Flygning i kontrollzon LANDVETTER CTR mindre än 5 km från flygplatsens banor får bara ske efter särskilt tillstånd av flygtrafikledningen. På höjder mindre än 50 m från marken och mer än 5 km från flygplatsens banor krävs inget särskilt tillstånd för drönare med vikt upp till 7 kg och hastighet under 90 km/h.
Precis som en annan användare skrev i tråden så tycker jag det är ganska otydligt vad som gäller om jag läser eran text. Att tillstånd krävs inom 5 km förstår jag. Resten tolkar jag som att det finns ett alternativ där det ej behövs tillstånd men att jag då får flyga på max 50 meter. Då det är en dedikerad drönarkarta så känns det också konstigt att helikopter nämns.
Jag vet inte exakt hur tekniken bakom ser ut men på flygplatser så skiljer sig markeringen med 5 km förbud mot den som LFV har. Är detta något ni gjort själva? Då alla är lika stora och har samma form så förstår jag ju att det också är enklare och göra detta till skillnad mot tillfälliga militära områden med flygförbud. Här har jag egentligen inget att tilläga. Ni är konsekventa genom att skriva 5 km och ha använda er av en cirkel. LFV har gjort en oval cirkel som är formad som ett kinderägg. De skriver inom 5 km men mäter man den ovala cirkeln så är den 10 x 13 km. Man har lagt till en och en halv extra kilometer åt de hållen flygplanen lyfter och landar åt. Det uppstår en viss osäkerhet hos piloten vad som gäller, om man nu tvunget ska vara just vid gränsen och flyga.
En annan sak som jag märkte av en ren slump var när jag skulle testa min GPS funktion. Den funktionen fungerade både visuellt och med ett pipande ljud. Jag blev dock förvånad att den gav utslag då jag är hemma och det inte finns några förbud där jag bor.
GEOFENCE-VARNING
Du står inuti restriktionszonen “BORÅS UAS”. Flygförbud!
Detta kan inte stämma så var tvungen att dubbelkolla. Både eran och LFVs karta visar då att man utökat området med flygförbud runt sjukhusets helikopterplatta från 2 km till 3 km. Det har tidigare stått en text att det är flygförbud inom 1 km från helikopterplattan, denna är nu borttagen vilket gör det lätt att missa att det nu är 1.5 km från helikopterplattan.
Ville dubbelkolla om detta var något lokalt så kollade GBG men kunde också se att det nu även där var 1.5 km som gällde från helikopterplattan vid Sahlrenska. Helikopterplatta nämns dock inte längre i texten.
Kollar man där emot på Östra Sjukhuset (Detta förbud saknas på drönarkartan.se) så är det precis som det tidigare även var på Borås Lassaret och Sahlgrenska.
Helikopterflygplats 1 km
GOTEBORG/Ostra sjukhuset
Flygning närmare än 1 000 m från helikopterflygplats får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats.
Vet inte varför de utökat ytan på vissa helikopterplattor men inte andra. Tänkte att det är lika bra och mäta även flygplatserna så inte de ändrats så kollade Säve som numera tydligen heter Säve helikopterflygplats.
Mycket riktigt så mäter radien nu 7 km istället för tidigare 5 km. LFV har också tagit bort texten som stod innan.
Förmodligen har de tagit bort texten för att eliminera risken där det står en sak och visar en annan.
Detta kanske ni får göra också då informationen som står inte stämmer med det cirkeln visar
Flygplatskod: ESGP
Skyddszon: 5 km radie (röd streckad linje)
Regler: Flygning inom 5 km kräver tillstånd, alternativt är maxhöjden begränsad till 50 m AGL (10 m för heliportar) om ingen CTR är aktiv.
Detta var nog allt jag hade just nu!
I det stora hela så tycker jag denna nya kartan var riktigt bra och något jag i fortsättningen kommer använda istället för LFVs karta.