Nybörjadrönare tips!

Goddag alla Droners! Funderar på att köpa en drönare med kamera och max 249 gram pga inget drönarkort etc. Har aldrig flugit drönare heller men tänkte gå en kurs eller liknande och har många åkrar etc det går att träna på. Vågar man köpa begagnade drönare och hur vet jag att allt funkar? Har funktionen att “hitta hem” eller “påkörningsskydd” som verkar smart. DJI Mini, Caracen v186 etc är några jag hittar och V186 låg bäst i pris vad jag kunde se? Vilka rekommenderar ni experter att köpa ny eller beggad för ni byter väl upp er för detta är väl som elbilar med en ny modell varje år? Vill ha en med skärmen i kontrollen vilket verkar bra. Tänkte att man kanske hittar med lite tillbehör etc begagnat. Hur lång flygtid är “bra” för 249 g:s drönare? Kom gärna med tips om ställen som är bra och handla ifrån etc, var i världen är inte så noga! Tack på förhand!

Jag har använt mig av DJI mini drönare. Kontrollerna är lätta, kameran är bra. En DJI mini 4K med fly more combo är en bra start.
Vill du kunna använda tredjeparts appar för att t ex flyga förprogrammerade rutter (T ex inför ett ortofoto) så bör du välja DJI mini 3 PRO eller DJI mini 4 PRO. Men då kostar det lite mer.
Men tycker inte du ska börja med det.
Jag tror att du ska räkna 15-20 minuter per batteri. Det finns säkert de som är ännu vassare.

Det du ska tänka på är att registrera dig på transportstyrelsen som operatör eftersom du kommer att ha kamera på drönaren.

1 gillning