Om kategorin Specifik kategori

En plats för att diskutera och dela information om lagar och regler inom den specifika kategorin.

1 gillning

Intressant! Ska göra mitt yttersta för att följa denna tråden och bidra med så mycket information jag kan. Ettt viktigt tips till alla är att för att kunna svara på frågor inom lagar och regler gäller det att frågorna är tydliga, för risken är annars att man som frågeställare kan bli mer förvirrad än nödvändigt om de som svarar gör antaganden som inte stämmer med frågeställarens behov. Så tänk på att blir det rörigt och olika svar beroende på vem som svarar är det troligtvis för att antagandena är annorlunda. Har sett det många ggr på andra forum men även som föredragshållare och utbildare just när antaganden/ formuleringar förändrar vart man i lagtexten/regelverken letar.

1 gillning

Hejsan.

Tänkte ställa en intressant fråga som jag funderat mycket på som inte har ett rätt svar och är i spåren på att skaffa specifik.

Jag har kört drönare sedan det blev krav på drönarkort.
Vi kör väldigt mycket fotogrammetri med drönare på jobbet.

Under den tiden jag kört drönare så har jag alltid tyckt att det är på tok för litet intresse för specik kategori egentemot hur många som kör utanför det man kan göra i öppen kategori.

Hur kommer det sig det är så “svårt” att få specifik, varför är det så lite information om hur man får specifik och varför är det så lite specifika piloter där ute.

Som exempel vi kör en mavic 3e. Med storleken den har så har vi räknat ut att utanför 250 meter så flyger vi bvlos. Rent teoretiskt.

Det känns som att många väääldigt många kör utanför vad reglarna för öppen är.

Förtydligande fråga:
Varför är antal piloter i kategori specifik så liten?
Varför är det så svårt för piloter att skaffa specifik. (Antal skolor som lär specifik går typ räkna på en hand)
Är jag helt ute o yrar och har helt fel bild?

Hoppas jag skriver på rätt ställe också :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej Younas!

Tror att ditt inlägg ligger helt rätt!
Det är en mycket bra fråga du ställer och som inte är så enkel att svara på.

Men först ska jag informera om att det finns

4 st ADS (Auktoriserade DrönarSkolor) i Sverige idag.

och det är bara att anmäla sig för en kurs när som helst.

Sen tror jag att du med din beskrivning hänvisar till EASA förtydligande som kom 4 oktober 2024, där man visar på ALOS och DLOS.

Då blir avståndet på en M3 drönare med CD mått 0,62m max avstånd innan BVLOS

ALOS = Konstant * CD(m)+ 20
Alos = gräns för VLOS multirotor.

ALOS= 327*0,62+20 = 222,74 m

Så enligt det är allt efter 223 m att betraktas som BVLOS. och då kan man börja undra hur är det möjligt att det flygs på längre avstånd i öppen kategori, ja först är det en rekommendation alltså inte tvingande än, definitionen för VLOS är att du skall kunna göra en kontrollerad undanmanöver så troligtvis är det fler som kan flyga på något längre avstånd pga. erfarenhet, kunskap och falkögon. Så för en M3 drönare är riktvärdet 222,74 för att vara inom öppen kategori, sen är det operatörens ansvar att informera sina fjärrpiloter och även ha kontroll på att de faktiskt behärskar en korrekt undanmanöver på ex 450 m om de nu väljer att flyga så långt bort.
Så fortfarande kvarstår faktum när kan du inte längre avgöra riktning på din drönare då ska du minska avståndet.

Slarvas det med detta? Ja troligtvis! Är det mycket utbrett, det kan jag inte svara på. Själv har jag som ADS och instruktör för specifik kategori utbildat 103 st fjärrpiloter i specifik kategori och just nu genomför jag kurs för 7 personer. totalt i dag skulle jag estimera att det har utbildats ca 200 i specifik kategori. och nu i juni går det nog ut ca 40 st totalt från de två 1 åriga programmen som har avslutning nästa månad.

Så jag håller med dig jag har också upplevelsen att det borde vara fler som tar kompetensbevis för specifik kategori. För hoppningsvis kommer det att ändra sig, då lagförslaget om dryga böter och även fängelse i straffskalan från 1 juli att ändra på detta.

1 gillning

Mycket intressant svar :innocent: tackar :grinning_face:

Det är sånt där man lätt blir fundersam kring. Att det finns riktmål och inga raka krav. Det är ju självklart väldigt skönt för alla i öppen och man vill ju inte göra det striktare än det behövs.

Då kanske jag kan få klämma in en sidofråga, vad räknas som en kontrollerad undanmanöver?

Vem drar den gränsen. Vid ett haveri/tillbud är det ju tydligt men om det är nära till exempel?

Skulle du kunna informera lite mer typ som en sammanfattning, vad är det man lär sig och får i en utbildning för specifik?

Tack igen. :slightly_smiling_face:

Kprtfattat kan det beskrivas att i öppenkategori skall du ha kontroll över luftrummet i den operativa området där du ska se och upptäcka faror, hinder och annan luftfart och med nogranhet kan avgöra din luftfarkost attityd i X, Y, Z led, så du undviker en mid air chrash.
I Specifik katergori så lär man sig djupare färståelse och kunskap av de ämnen som tas upp i (EU) 2019/947 Artikel 8, samt regelverken i övrigt, samt att man måste visa kunskap och förståelse både i teori och Praktik. Inom de kunskaps områden i artikel 8. För grund specifik, sen är det tilläggsutbildningar som ex Mörker kompetens och BVLOS. Sen har vi (EU) 2020/639 som man kan gå separat eller integrerat och det är att flyga under en deklaration Standardscenarion STS-01 och STS-02. Det finns sedan olika tillägg inom kategorin som släppa last, LACA mm, men det är tilläg för det mesta. Detta är ett kort svar på en komplex fråga skrivet från mobil.

1 gillning