Visst, ja man ska alltid flyga säkert det säger jag inget om, men man kan också försöka flyga med precision.
Vad men han nu då kanske ni undrar? Jo, med precision i det här fallet undrar jag om det är någon som har erfarenhet att flyga i trånga utrymmen eller platser.
Jag tycker om att utmana mig själv och maskinen genom att flyga i tillexempel en tätare skog, igenom lekställningar på en lekplats eller ännu bättre, om exempelvis en affär eller butik vill ha flygbilder/film tagna inomhus.
Är det någon av er andra som har några bra tips och idéer eller kanske någon bra lärdom eller knep på vad man kan eller kanske inte ska göra i trång miljö.
Har fått den äran att flyga i två butiker, men även tagit lite material åt en höghöjdsbana, en sån där man tar sig förbi massa hinder högt uppe bland träden i en skog. Det sistnämnda är riktigt skoj att filma och jag har gjort det 3 år i rad åt samma ställe, man kommer hela tiden på nya idéer men man måste ju samtidigt undvika att bara filma massa trädstammar eller grenar.
Frågar någon med mer erfarenhet än mig själv?
Under drönarutbildningen (YH Akademin) så gjorde vi absolut en hel del precisionsflygning, både inomhus och utomhus, såväl som övningar på egen hand. Den absolut viktigaste lärdomen, åtminstone för mig, var att inse begränsningar i djupseende. Men övning ger färdighet, åtminstone lärdom så att mant inte “går över linjen” liksom. Även BVLOS-övningar är nyttiga med tanke på att de “tvingar en” att mentalt “fysiskt” sätta sig i drönaren vilket är till stor hjälp vid mer “avancerad flygning”. Även skoj att se hur övning och frekvent flygande lönar sig, blir mer och mer naturligt med tiden, mindre stressfullt liksom, spelar inte längre någon roll åt vilket håll drönaren pekar. Tar personligen även “extra pride” i perfekta inflygningar, perfekt avvägd “descent” fram till landningsplats - skoj och genererar minst ljud.
Lycka till och ha skoj!
/M
Låter som en kul och lärorik utbildning?
Jag övar en del på precisionsflygning då det är ett ständigt återkommande moment i det jag filmar. Har alltid älskat att fota häftig natur, stora höjdskillnader mm. Kommer jag till en plats så ser jag fotot innan jag ser platsen nästan. Dvs när en person kanske ser ett högt berg med en klippa så är jag redan så långt framme i tanken så jag vet exakt vart motivet ska vara, vilken vinkel mm fotot ska tas ifrån, små detaljer.
Jag hade testat köra drönare några gånger men bara uppe i luften utan någon direkt baktanke. Sen en gång lånade jag med en drönare till ett naturresevat och testade flyga och det var som att min redan idérika hjärna fick maxa sin kapacitet. Istället för att bara stå på klippan och ta ett foto kunde jag flyga ut från klippan som en fågel, det var mycket mer saker att ha med i beräkningarna helt plötsligt men precis som med vanligt foto så hade jag en klar bild hur det skulle se ut. Samma vecka köpte jag mig en egen drönare en Mini 4 Pro.
Sedan dess har det vart full rulle. Håller på att filma kortare filmer på naturreservat på (ca 1 min). Desvärre så har det blivit X antal krascher så inte kunnat flyga pga av att drönaren vart sönder. Samtliga krascher har vart just i trånga passager och där jag stängt av obstacle avoidance. Jag är helt enkelt inte är skicklig nog att bemästra drönaren för att kunna få de filmer jag vill.
Tycker skyddssystemet är lite väl försiktigt ibland. Många gånger har jag fått till en perfekt flygning men så har OA klivit in och sabbat i slutet för nån gren som hänger ner 1-2 meter från Drönaren. Det blev dock en klar förbättring när jag ändrade till Bypass och Option ”Nifty”. Verkar kunna flyga närmare objekten nu.
Har ägt drönaren i ca en månad nu och även ifall man blir bättre pilot så har jag insett mina begränsningar och också lärt mig hur jag jag filma för att få det snyggt vilket i stort sett innebär att bara svänga om jag kan göra det så mjukt så det inte syns. Är det trånga partier så siktar jag numera in drönaren innan så den har en rak linje och sedan låta den cruisa vilket iof är långt ifrån den bild jag har i huvudet…
Min tanke är istället att den faller fritt som en falk från 100 meter samtidigt som kameran går från horisontellt till verikalt läge och så dyker man genom en lucka i trädtopparna och sedan rätar man upp drönaren och kameran och fortsätter på ca en meters höjd till och först här kommer man till det trånga partiet. En vacker dag så kanske man lyckas
Brukar öva på ett ställe som är helt öppet sen går det en spång/brygga genom skogen på ca 100 meter och som innefattar en vänster och en högersväng på ca 30 grader. Det är staket på båda sidor så strävar hela tiden efter att inte va högre än staketet vilket resulterar i ett konstant varningsalarm.
Jag har lyckats ta mig igenom några gånger där jag hållt mig i mitten hela vägen men har väldigt svårt att ta svängarna på ett estetiskt tilltalande sätt. Brukar av ren reflex blanda in ”roll” spaken vilket resulterar i att man kommer ut snett ur svängen, alltså drönaren ligger snett men åker rakt. Tycker det överlag är svårt att i fart svänga 90 grader i en cirkelformad rörelse? Hur gör ni?
En annan sak som vart svår är att flyga uppåt och nedåt då jag i hela mitt liv i FPS-spel kört invert axis. Lite konstigt det alternativet inte finns då det är så man styr flygmaskiner. Detta har iaf resulterat i att jag i stressade situationer flyger nedåt när jag tänkt flyga uppåt.
Borde givetvis övat mer på öppet fält men var alldeles för peppad på att börja filma det jag ville vilket också straffat sig. Det har vart mycket ångest och tankar som ”Vafan sysslar du med” denna första månaden hehe
Gör du allt detta med en mini 4?
Du borde kanske ha en fpv maskin istället?!
Själv är jag med för stillsamma flygningar där det är trångt eller mycket grenar.
Hej!
Du menar där det inte är trångt och mycket grenar?
Nej jag gör inte allt, det är mycket jag försöker göra men inte lyckas med. Vissa saker går nog inte göra med en Mini utan kräver en FPV-drönare. Jag är väldigt ny som drönarpilot… medans jag är väldigt erfaren i allt annat, har rekat många ställen med exakta skisser på hur drönaren ska flyga och filma så lite frustrerande och inte kunna genomföra det.
Men får skynda långsamt, om man vänder på det så vore det jättekonstigt om jag kunde flyga så efter så kort tid.
Jag tror dock man kan åstadkomma en hel del med Mini.
Verkar vara lite så att antingen är man vanlig drönare eller FPV, nästan som två läger där man ska jämföra de två mellan, ofta med videos där man väljer att flyga dem på två helt olika sätt där den vanliga flyger högt och filmar cinematic views medans FPVn slickar terrängen på nära håll. Hade man inte vetat nåt innan hade man trott att det inte går flyga på det ena eller andra sättet med de olika drönarna.
Såg en Dji video där en 4k drönare filmade en pool och en tjej som gick vid kanten från ca 20 meters hål sen ökade musiken och en FPV kom in och började cirkulera runt tjejen på nära hål och nästan klädde av henne följt av texten ”Which one are you?”
Har ej kört FPV men känns väl som jag är både delarna. Jag gillar att variera filmningen, dels för att jag hela tiden vill ha en utmaning men också för att få ett resultat som sticker ut och för att lyckas med det behövs nog två drönare beroende på vad för klipp som ska filmas.
Det jag saknar med minin är att kunna flyga lite närmare saker utan att kontrollen ska låta som en larmcentral. Jag förstår dock att det finns för det skyddar och minskar risken för olycka. Hade jag lyssnat mer på varningarna hade många crasher kunnat undvikits… och andra sidan hade materialet inte blivit lika bra.
Jag är just nu utan drönare då min vilja att filma mer spektakulärt tog över säkerhetstänket.
Plockade upp min Mini från sjöbotten i förrgår. Gjorde en inflygning/nedgång över en sjö från 120 metershöjd för att lägga mig på en meter höjd över vattenytan där jag flög in en å-mynning med vass på sidorna och sen under en bro för att sedan följa ån när den slingrade sig fram. Hade gjort ett test innan fast där jag började på 2-3 meters höjd för en lättare inflygning och det gick bra.
Samtidigt så var det skymning och jag visste riskerna med att flyga över vatten och att jag inte borde åka lägre än 2 meter, men ville heller inte flörta med järnbron och någonstans känns det alltid lite mer safe att ligga lite lägre om man har hinder både uppe och nere, dock så la jag mig på ca 0.5-1 meters höjd men kändes stabilt för hade full kontroll och koll på vattnet och var för stunden väldigt nöjd men visste att Drönaren kan sjunka i höjd av sig själv så valde att flyga upp på 2-3 meter men tydligen hade jag inte sekundrarna på min sida för då svarade inte kontrollen när jag tryckte uppåt, istället så hördes en röst ”Landing” sen såg jag den inte mer så stog man där och funderade på om det var värt det
Lyckades dock få den att lysa i en minut så syntes tydligt vart den låg och att den inte låg allt för djupt. Var där och då inte sugen på att dyka ner i en mörk å sä åkte hem men häntade den dagen efter och då hade den legat på ca 1.5 meters djup i 15 timmar. Torkade den direkt med en Air-blower och tog ut batteriet och fyllde kroppen med siliconkuddar som drar till sig fukt. Nu har den vart på land i ca 24 timmar dock inte testat att starta den.
Har Care refresh så borde ordna sig men frågan är om jag ska testa starta den? Ser lixom helt ny och välmående ut vilket iof inte behöver betyda nåt.
En fråga om som nån kanske kan svara på? Om jag testar att starta den och kanske vill felsöka och utesluta om det är batteriet som är sönder, är det då dumt att sätta i ett nytt batteri eller kan det pajja om det är nåt fel på drönaren?
Oj oj oj, du testar verkligen gränserna!
Jag har aldrig under mina 8 år som drönarpilot lyckats landa i vatten, men har varit och nosat både på grenar och ett Gunnebo staket. Men maskinen har hållit allt detta, det är bara X antal propellrar som fått sätta livet till.
För att summera så fick min första Drönare va aktiverad i 23 dagar och lyfta 85 gånger, flyga 104 km och var i luften totalt i 9,68 timmar. Vet inte hur de räknar timmarna, kanske 68% av en timme?
Drönaren har vart med om många indcidenter… Redan andra dagen körde jag med sportmode och full gas in i stolpen på ett fotbollsmål. Har lixom hela tiden vart att jag väntar på post med reservdelar. Jag kanske inbillar mig men känns som det satt sina spår i drönaren, att den är lite ryckig och beter sig lite konstigt i vissa lägen. Med det sagt så har jag nog undermedvetet vart inställd på att byta ut den och då också vart mindre försiktig.