RTK låser inte efter batteribyte

Som rubriken antyder. Irriterande ofta så vägrar 350RTK ge sig upp och fortsätta sitt uppdrag efter att det he skett en mellanlandning för att byta batteri. Anledningen är att RTK vägrar att låsa.

Fixen för detta är att stänga av drönaren, flytta den någon meter åt valfritt håll och starta om.

Efter senaste uppdateringen försvann det här problemet, trodde jag. Efter ca 800 hektar (vi jobbar hårt nu) så är irritationsmomentet tillbaka.

Är jag ensam om detta? Och om inte, har någon funnit en lösning på bekymret?

Ja det är ett känt problem, Jag kör Swe-Pos och ofta får jag problemet om jag är för snabb med hot-swap, det vill säga om jag tar det lite lugnare när den har landat och kör batteri bytet, så förlänger jag ofta gångerna under en dag dessa irriterande situationer uppstår.

1 gillning

Aha, det är swepos här också. Ska prova att ta ner tempot lite imorgon. Landningarna kan annars liknas vid pit-stop i F1. Står med nya friska batterier och har bytt dem nästan innan drönaren har fast mark under benen…

Men jag har noterat att det hjälper att flytta den en meter eller två i valfri riktning, fast det kanske är den lilla stunden som behövs för att det ska fungera smärtfritt sen.

Oavsett, tack för input.

1 gillning