Straff vid flygning utan drönarkort

Nytt lagförslag om straff vid flygning utan drönarkort.

Vad tycker ni om detta?
Man riskerar dagsböter eller upp till ett halvårs fängelse.

Min tanke: Det är varken svårt eller speciellt dyrt att ta drönarkort, och vill man inte göra det finns det bra alternativ i C0-klassen.

Länk till artikel:

Lite citat tagna från TTs artikel:

Regeringens förslag är att sanktionerna införs från och med den 1 juli i sommar: antingen dagsböter eller upp till ett halvårs fängelse.

Intressant att inga drönarincidenter lett till personskador i Sverige:

På tio år har 719 händelser med drönare i anslutning till flygtrafiken registrerats och analyserats.

Nio sådana händelser har klassats som allvarliga. Det har till exempel handlat om drönarflygning på alldeles för hög höjd, situationer i samband med flygplanslandning, kollisioner och drönarhaverier. Men hittills har drönarincidenter inte lett till personskador.

Och Transportstyrelsen ser en nedåtgående trend i problematiska händelser

Transportstyrelsen tycker sig se en viss nedåtgående trend på senare tid.

– Just nu har vi bara statistik fram till september 2024, men det är hitintills färre händelser än motsvarande period 2023, säger Christoffer Massinger.

4 gillningar

Kan bara hålla med Transportstyrelsen och Hugo, det är inte svårt att göra rätt! Att faktiskt titta på vad som gäller på TS hemsida där det framgår att har du en drönare under 250g utan kamera eller ljudupptagning då är du inte skyldig att varken ha Operatörs-id eller drönarkort. nästa steg om vi nu tittar på de populära och mycket kompetenta drönarna i C0 klass så kommer det direkt krav på att du måste ha Operatörs-id. där efter C1 och uppåt är det krav på drönarkort. Samtidigt skulle jag vilja inflika att vi fjärrpiloter har ett ansvar att upprätthålla allmänhetens förtroende, för utan det kommer risken att öka för hårdare regleringar. Samt de som faktiskt flyger bemannade luftfarkoster om de ser att vi “slarvar” eller har en “nevermind” attityd kring regelverken ja då kan inte Transportstyrelsen försvara oss längre och därför välkomnar jag verkligen en lag ändring till det bättre, så det blir åtgärdat. För precis som de flesta ja troligtvis alla inte kör bil utan körkort, vet vi att det är vissa som ändå gör det. Det måste vi hjälpas åt att sprida kunskap att merparten inom vårt skrå faktisk går kurser läser (EU) 2019/947 och följer det regelverket.

7 gillningar

Jag har en DJI mini-2, och vad jag har läst mig till har den ingen C-klass då den kom ut innan klassificeringssystemet fanns. När jag kollade på Transportstyrelsens hemsida så stod det: “Drönaren tillhör Kategori Öppen - Underkategori A1. Fjärrpiloten, den som styr och kontrollerar drönaren, behöver inte drönarkort för denna kategori men måste läsa drönarens manual innan flygning.”

Stämmer verkligen det? För om jag läser på andra ställen så behöver alla som flyger en drönare med kamera ett drönarkort.

2 gillningar

Hej och välkommen!

Med din drönare behöver du inte drönarkort, men du behöver registrera dig som operatör. Det kan göras här.

Jag är lite osäker på kostnader, uppfattat det som detta?

Du kommer få ett operatörs-ID som i sin tur måste märkas på drönaren.

1 gillning

Råkade missa att tagga dig i mitt svar @Bergman

Instämmer helt i detta! Kunde inte sagt det bättre själv :+1:

Jag tror att de allra flesta vill känna till reglerna och flyga säkert, men av olika skäl inte gör det till en prioritet att ta drönarkortet (med tillhörande kunskapsbas). Att ovan implementeras ser jag som helt rätt taktik och det hade gynnat oss alla i luften.

1 gillning

Hej Bergman,
Ja Hugo har reda rett ut vad som gäller för just din drönare.
Men tänk på att det är inte bara att betala pengar för Operatörs-id. följande ansvar är ditt som operatör: UAS.OPEN.050 UAS-operatörers skyldigheter

UAS-operatörer har följande skyldigheter:

Att utforma operativa förfaranden anpassade till typen av drift och den berörda risken.

Att säkerställa att all drift på ett ändamålsenligt sätt använder och stöder en effektiv användning av radiospektret, så att skadliga störningar undviks.

Att utse en fjärrpilot för varje drift av ett UAS.

Att säkerställa att fjärrpiloter och alla andra anställda som utför uppgifter till stöd för driften har satt sig in i den användarmanual som tillhandahålls av UAS-tillverkaren, och

a)

har lämplig kompetens att utföra sina uppgifter inom ramen för den underkategori av UAS-drift som ska utföras i enlighet med punkterna UAS.OPEN.020, UAS.OPEN.030 eller UAS.OPEN.040 eller, när det gäller andra anställda än fjärrpiloter, har fullbordat en utbildning på arbetsplatsen som tagits fram av operatören,

b)

helt och hållet har satt sig in i UAS-operatörens förfaranden,

c)

får den information om geografiska zoner enligt artikel 15 som är relevant för den avsedda UAS-driften och som har offentliggjorts av den medlemsstat där driften ska ske.

Att i tillämpliga fall uppdatera informationen i geomedvetenhet-systemet med hänsyn till den plats där driften avses ske.

Att, vid drift av ett obemannat luftfartyg i en av de klasser som definieras i delarna 1–5 i delegerad förordning (EU) 2019/945, säkerställa

a)

att UAS:et åtföljs av den relevanta EU-försäkran om överensstämmelse, inklusive en hänvisning till relevant klass, och

b)

att det relaterade märket för identifiering av denna klass är fäst på det obemannade luftfartyget.

Att, vid drift av UAS i underkategori A2 eller A3, säkerställa att samtliga medverkande personer som befinner sig i det område där driften sker har informerats om riskerna och uttryckligen har gått med på att delta.

Detta kan vara lite kryptiskt att förstå och sätta sig in i , så min rekommendation är att ändå läsa igenom:
A2-A1A3 utbildningsmaterial 2023-JAN-16