Börja här: Länksamling och information om Spridningstillstånd

Lantmäteriet ansvarar för spridningstillstånd, att ansöka är kostnadsfritt och har idag (december 2026) en handläggningstid på ca 35 dagar. Du ansöker här:

Undantag för spridningstillstånd

I vissa fall behöver du inte söka spridningstillstånd. Om din bild inte innehåller horisonten, samt motivet är en av dessa från listan finns det chans att du inte behöver söka:

Läs guiden “Undantag” på Lantmäteriets sida

Straff vid publicering av material

Det kan bli dyrt att publicera material utan spridningstillstånd. Här är ett exempel:

Kan man använda molntjänster eller räknas det som spridning?

I korthet: Nej, det räknas som spridning enligt Lantmäteriet. Se deras längre svar här:

Det var allt jag kunde komma på för en länksamlingstråd, har du något bra som jag bör addera? Skriv det gärna som ett svar!

Intervju med lantmäteriet om spridningstillstånd

Jag vet inte om jag känner mig klokare eller förvirrad efter att ha sett den videon.
Det hade vart enklare med en lista över saker man inte får filma.

Om jag fattat det rätt så kan man väl säga, filma inte skyddsobjekt. Detta låg på militären/försvaret innan det landade hos Lantmäteriet. Själva grejen är att skyddsobjekten ska vara hemliga. Självklart går det hitta dem men det ska inte vara så enkelt så att ryssarna kan sitta i Kaliningrav och med google lokalisera våra master för att sedan kunna slå ut våran kommunikation. Skyddsobjekt är markerade med en skylt som givetvis bara går att se om man står på marken framför den. Bästa är att fråga folk som bor i området , de brukar veta om det finns något skyddsobjekt.

Det är inte förbjudet att filma/fota horisonten i sig utan det handlar väl mer om att man då inte har koll på vad man får med. Jag gjorde ett test där jag kollade med kikare 360 grader och blev förvånad hur många master det faktiskt finns så jag antar att det är lite det man menar med horisonten, sannolikheten att man får med en mast med sensor (Som är förbjudet att sprida bild/film på) är större än att man inte får med en. Gjorde en 360 när det var mörkt också och då ser man ännu tydligare då de ofta har lampor eller blinkar. När det kommer till människor och integritet så är väl regeln att man inte ska kunna identifiera personerna på filmen/bilden.

men..

Det här med spridningstillstånd kommer ofta på tal i samband med drönare men egentligen spelar väl det ingen roll om det är en kamera som sitter på en drönare eller en mobil?

Om man läser allmänt om att filma människor så får man filma människor på platser som gator, torg och parker utan deras samtycke. Du behöver inte alltid samtycke för att lägga ut filmen. Du får dock inte lägga ut en film om det utgör förtal, kränkande fotografering eller ofredane. Detta borde väl då också gälla drönare? Vad är skillnaden att kunna identifiera någon från en bild tagen från luften och marken?

Angående skyddsobjekt så lär det vara väldigt många som tagit bild på dem med mobilen och spridit. Där jag bor finns en väldigt hög och viktig mast. Ca 5 km längre bort finns ett “Bergsområde” med utsiktsplatser som är utmärkta med en kamerasymbol på kartan. Jag antar att man där ifrån tar bilder på utsikten och inte på skogen bakom. Tar man en bild på utsikten och väljer att få med himmel så är masten med. Det är ingen som fotar nedåt utan att få med himlen. Vet man om det så kan man ju alltid ställa sig själv eller en person som motiv och då täcka masten med kroppen. Ett motiv är alltid att föredra och här blir det 2 flugor i en smäll. Men tycker att man här uppmuntrar till at ta ett förbjudet kort genom att märka ut det på kartan som ett ställe att fotografera från.