Tack att du delar. Det låter ju som en skön kompromiss. Men tyvärr får jag dela följande stycke ur en mejlkonversation jag hade med Lantmäteriet. Deras svar är fetstilta.
Hur definierar ni egentligen ‘molnet’? Här är några scenarion:
Materialet ligger lokalt på företagets dator och processas där. (uppenbarligen inte i molnet) Så länge företagets datorn inte är uppkopplad via ”nätet” är det okej.
Materialet ligger på företagets server som står i företagets lokaler, och processas där. Så länge företagets datorn inte är uppkopplad via ”nätet” är det okej.
Materialet ligger på företagets server som står i ett anlitat svenskt IT-företags lokaler, och processas där. Har ni vetskap om att det anlitade svenska IT-företagets server ej är uppkopplat mot ”nätet” och att ni har lämnat över materialet fysiskt via externt lagringsmedia då är det okej.
Materialet ligger på företagets server som är en hyrd del av ett datacenter i sverige. Har ni vetskap om att företagets server som är en hyrd del av ett datacenter i Sverige ej är uppkopplat mot ”nätet” och att ni har lämnat över materialet fysiskt via externt lagringsmedia då är det okej.
Materialet ligger på företagets server som är en hyrd del av ett datacenter utomlands (typ AWS). Har ni vetskap om att företagets server som är en hyrd del av ett datacenter utomlands ej är uppkopplat mot ”nätet” och att ni har lämnat över materialet fysiskt via externt lagringsmedia då är det okej.
Om jag gör nummer 2, och har företagsdatorn på kontoret, men öppnar upp så att min kund kan komma åt vår dator från sig via nätet, bakom lås och bom (lösenord, multifaktor-autentisering, osv), räknas det som spridning?
Det du beskriver räknas som spridning.