Hej! Jag har en fråga till er som arbetar med inspektioner av industrifastigheter, kraftverk, broar, osv.
Som jag förstår det finns det inget undantag för spridningstillstånd för dessa, såvida det inte handlar om en byggarbetsplats. Enligt konversation med lantmäteriet räknas delning till kund samt processning med hjälp av molntjänster som spridning. Hur kommer ni runt detta? Hur delar ni materialet med era kunder? Har ni satt upp en egen-hostad molnlösning? Eller gör ni processningen in-house och delar på USB/minneskort med kunden?
Jag tänker att detta även är problematiskt vid fotogrammetri- eller ortofotouppdrag där man ska göra en karta eller modell av ett område som inte klassas som byggarbetsplats.
Jag har löst det genom att använda en NAS som har möjligheten att dela mappar med aktuella bilder som lösenordsskyddas. Jag har den fysiskt under min kontroll.
De mapparna som jag har bilderna i ser jag till att inte backa upp till molnet om de nu inte har spridningstillstånd. Det är ju viss säkerhet genom att det är RAID i NAS:en som duger tills man lämnat ifrån sig materialet.
Det är den bästa lösningen jag har hittat för att slippa ha massa externa lagringsmedia. Det gör ju också att jag kan ha “med mig” allt material utan att de lämnar NAS:en.
Tack att du delar. Det låter ju som en skön kompromiss. Men tyvärr får jag dela följande stycke ur en mejlkonversation jag hade med Lantmäteriet. Deras svar är fetstilta.
Hur definierar ni egentligen ‘molnet’? Här är några scenarion:
Materialet ligger lokalt på företagets dator och processas där. (uppenbarligen inte i molnet) Så länge företagets datorn inte är uppkopplad via ”nätet” är det okej.
Materialet ligger på företagets server som står i företagets lokaler, och processas där. Så länge företagets datorn inte är uppkopplad via ”nätet” är det okej.
Materialet ligger på företagets server som står i ett anlitat svenskt IT-företags lokaler, och processas där. Har ni vetskap om att det anlitade svenska IT-företagets server ej är uppkopplat mot ”nätet” och att ni har lämnat över materialet fysiskt via externt lagringsmedia då är det okej.
Materialet ligger på företagets server som är en hyrd del av ett datacenter i sverige. Har ni vetskap om att företagets server som är en hyrd del av ett datacenter i Sverige ej är uppkopplat mot ”nätet” och att ni har lämnat över materialet fysiskt via externt lagringsmedia då är det okej.
Materialet ligger på företagets server som är en hyrd del av ett datacenter utomlands (typ AWS). Har ni vetskap om att företagets server som är en hyrd del av ett datacenter utomlands ej är uppkopplat mot ”nätet” och att ni har lämnat över materialet fysiskt via externt lagringsmedia då är det okej.
Om jag gör nummer 2, och har företagsdatorn på kontoret, men öppnar upp så att min kund kan komma åt vår dator från sig via nätet, bakom lås och bom (lösenord, multifaktor-autentisering, osv), räknas det som spridning?
Det innebär i så fall att man kommer behöva en dedicerad dator som man aldrig kopplar upp till nätet (alla datorer är ju idag “servrar” i någon mening) om jag tolkar det rätt och även om man bara jobbar med filer när man är nerkopplad så skulle ju inte jag garantera att det inte ligger någon dold fil kvar när man väl kopplar upp den igen.
Och i hela friden kan det då vara ok att skicka över ogranskat material till Lantmäteriet via filuppladdning?
Den datorn måste ju kopplas upp och deras server är ju uppkopplad till “nätet” Nog bäst att inte ställa frågan:)